Kennelklubbens temaår 2018 ger nya digitala tjänster för medlemmar

Kennelklubbens temaår 2018 inleddes på Agria KoiraExpo den 3 och 4 februari. Temaåret fokuserar på digitala tjänster som stöd för hundars välbefinnande och hundsporten.

– Kennelklubben är hundens bästa vän också på webben. Så sammanfattar Kennelklubbens styrelseordförande Harri Lehkonen temaårets budskap.

Nya digitala tjänster tas i bruk under årets gång, och de tjänster som redan finns uppdateras och görs användarvänligare. Mobilversionen av Kennelklubbens digitala Omakoira-tjänst publiceras på våren. Dess symbol är finska spetsens stiliserade huvud.

– Nya egenskaper byggs och tas i bruk i mobilappen under året, berättar Juha Tenhunen som svarar för tjänsten och är verkställande direktör på Kennelklubbens dotterbolag PrettyBit Projects Oy.

Via mobilappen ska det bli möjligt att skicka meddelanden till medlemmar och olika begäran om godkännande, exempelvis för valpkullsregistrering och ägarbyten, samt besked om prov- och tävlingsresultat och hälsoundersökningar. Medlemmen kan också ta i bruk Kennelklubbens digitala medlemskort via appen.

Något som säkerligen glädjer alla hundägare är möjligheten att ladda upp en bild på den egna hunden till samband med dess registreringsuppgifter i Omakoira-tjänstens mobilversion. Målsättningen är också att hundars vaccinationsuppgifter ska i fortsättningen synas i tjänsten. Omakoira-tjänstens mobilversion kan laddas ner via Apple App Store och Google Play i april.

I år tas också Kennelklubbens nya digitala lärmiljö stegvis i bruk, och Kennelklubbens webbplats förnyas. Avsikten är också att förnya avelsdatasystemet så att den blir lättare att använda samt att hämta nya egenskaper till systemet.

– Feedback som fås av användare utnyttjas vid utvecklingen av webbtjänsterna, berättar Kennelklubbens styrelseledamot Kimmo Nokelainen, som leder Kennelklubbens temaår.

För ytterligare information:

Kennelklubbens kommunikationsavdelning
viestintaatkennelliitto.fi

Omakoira-appens design har gjorts av Timo Lemmetti på reklambyrå BBO.