Finska Kennelklubben har blivit kontaktad av medlemmar som är oroade över hur beslutet av den finska brukshundklubben Suomen Palveluskoiraliitto (SPKL) att ta i bruk licensavgifter påverkar möjligheterna för utövande av hundsport. Ärendet har diskuterats på Kennelklubben och tillsammans med SPKL:s styrelseordförande Tapio Toivola.

Sedan början av 2016 har SPKL administrerat förutom bruksprov också lydnadsprov, rallylydnad och hunddans, av vilka i synnerhet de två sistnämnda har ökat kraftigt i popularitet under de senaste åren. SPKL:s styrelse beslöt i september att ta i bruk en licensavgift, med syftet att trygga förbundets förutsättningar för verksamhet och stöda jämlikhet i prov- och tävlingsverksamheten. Den förarspecifika licensavgiften tas i bruk 1.1.2018. Genom att betala licensavgiften erhåller hundföraren rätt att delta i prov och tävlingar som är underställda SPKL.

Licensavgiften gäller inte behörighetsprov (PAKK), nationella räddningshundsprov (PEKO), ledarhundprov (PAOP), mentaltester (LTE) och MH-beskrivningar. I meddelandet som SPKL utgav den 27 september nämndes, att ett annat alternativ för att trygga SPKL:s förutsättningar för verksamhet är ett obligatoriskt medlemskap i SPKL, vilket ur en regelteknisk synvinkel ansågs vara ett mera komplicerat alternativ.

– SPKL är en självständig organisation som bestämmer hur dess verksamhet finansieras. Vi förstår emellertid att medlemmarna är oroade över hur avgiften påverkar utövande av hundsport. Vi ser det som väldigt viktigt att också då verksamheten utvecklas ska möjligheten att utöva hundsporter med låg tröskel kvarstå. Kennelklubben önskar att SPKL följer utvecklingen av antalet utövare och drar sina slutsatser utifrån det, säger Kennelklubbens styrelseordförande Harri Lehkonen.

För ytterligare information:

Harri Lehkonen