Finska Kennelklubben 125 år

Den 11 maj fyller Kennelklubben 125 år. Ett tjog hund- och jaktintresserade samlades den dagen för att grunda Finska Kennelklubben år 1889.

Under jubileumsåret utges två böcker om hundar: Kennelklubbens 125-årshistorik av Kaija Unhola samt en av Tapio Eerola författad bok om de inhemska hundraserna.

För firande av jubileet har det sammanställts en historisk utställning som kommer att visas på HundExpo, FCI World Dog Show och på evenemanget Koira2014. Utställningen finns också med från början av mars till sommaren på Finlands jaktmuseum i Riihimäki.

Evenemang under jubileumsåret:

8.-9.2. KoiraExpo 2014 Messukeskus, Helsingfors
8.2. 125 års jubileumsfestkväll Messukeskus, Helsingfors
24.4. Hunddagen Kennelklubbens välgörenhets- Match Show, Finlands jaktmuseum, Riihimäki
24.5. Fullmäktigeseminarium 2014 Hanaholmen, Esbo
5.-8.6. XXI Internationella jakt- och fiskemässan 2014 Riihimäki
8.-10.8. FCI World Doh Show 2014 Messukeskus, Helsingfors
22.11. Fullmäktigeseminarium 2014 Hanaholmen, Esbo
6.-7.12. Koira2014 Messukeskus, Helsingfors

Under jubileumsåret kommer porträtt av några tidigare ordförande i Kennelklubbens styrelse och fullmäktige att avtäckas. Först avtäcks ett porträtt som föreställer Eeva Anttinen. Hon är nuvarande ordförande i Kennelklubbens fullmäktige och har länge haft förtroendeuppdrag inom klubben. Övriga porträtt som avtäcks föreställer Kari Järvinen, Paavo Rapila och Martti Mannersuo.