Klinikkatunnukset

Eläinlääkäriasemat saavat klinikkakohtaiset tunnukset pyytämällä niitä osoitteesta omakoira@kennelliitto.fi. Tunnukset luovutetaan ainoastaan klinikkamanagerille- tai vastaavalle. Klinikkatunnuksilla eläinlääkäriasemat voivat hallinnoida klinikalla työskentelevien eläinlääkäreiden tietoja sekä sitä, kenellä vastaanottoapulaisella tai eläintenhoitajalla on oikeus käyttää Omakoira-palvelua tehdäkseen eläinlääkärin puolesta röntgenlähetteitä tai sirutietojen kirjauksia. Lähetteitä klinikkatunnuksilla ei voi tehdä, vaan ne tehdään aina omilla henkilökohtaisilla eläinlääkäritunnuksilla.

On ensiarvoisen tärkeää, että klinikan henkilökunnan yhteystiedot ovat ajan tasalla Omakoira-palvelussa. Ainoastaan klinikan vastaava tai Kennelliitto (omakoira@kennelliitto.fi) voi lisätä ja poistaa henkilöstöä klinikan Omakoirajärjestelmästä.

Uusi eläinlääkäri

Uusi eläinlääkäri saa Omakoira-palvelun eläinlääkärinoikeudet ottamalla yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen terveystulokset@kennelliitto.fi. Viestissä ilmoitetaan oma nimi, osoite, eläinlääkärinumero sekä toimipaikka. Kun Kennelliitto on lisännyt oikeudet järjestelmään, uusi eläinlääkäri pääsee rekisteröitymään palveluun osoitteessa omakoira.fi.  Eläinlääkärisivujen käyttö ei edellytä Kennelliiton jäsenyyttä. Jos käyttäjä on Kennelliiton jäsen, toiminnot yhdistetään jäsennumeroon. Tällöin ei tarvitse muistaa useita eri käyttäjätunnuksia.

Kennelliiton virallisten terveystutkimusten tekemiseen eläinlääkäri tarvitsee tutkimusoikeudet. Mikäli tutkimusoikeutta ei ole tallennettu Kennelliiton järjestelmiin, järjestelmä ilmoittaa siitä ja keskeyttää tietojen tallentamisen. Kun eläinlääkäri saa uuden tutkimusoikeuden (esimerkiksi virallinen röntgenkuvaus tai silmätutkimusoikeus), eläinlääkärin tulee lähettää siitä sähköpostilla tieto Kennelliittoon osoitteeseen terveystulokset@kennelliitto.fi. Sähköpostissa tulee ilmoittaa myös eläinlääkärinumero.

Viralliset terveystutkimukset

Asiakkaan kannalta sähköinen ennakkolähete on edullisin ja nopein tapa saada koiran virallinen terveystutkimustulos jalostustietojärjestelmään. Siksi Kennelliitto suosittelee, että eläinlääkäriasema muistuttaisi omistajaa ennakkolähetteen tekemisestä jo ajanvarauksen yhteydessä. Tämä helpottaa ja nopeuttaa myös eläinlääkäriasemalla toimimista. Kennelliitto on tehnyt A4-kokoisen asiakasohjeen siitä, mihin terveystutkimuksiin ennakkolähete voidaan tilata, miten se tehdään ja maksetaan. Sen voi tulostaa klinikan seinälle täältä.

Palvellakseen koiranomistajia mahdollisimman hyvin, Kennelliitto pitää listaa eläinlääkäreistä ja klinikoista, joissa tehdään virallisia kuulotutkimuksia, polvilausuntoja, silmälausuntoja, sydänlausuntoja, syringomyeliakuvauksia, kävelytestejä, keinosiemennyksiä tai tietokonetomografiakuvauksia. Tietojen julkaisemiseen tarvitaan eläinlääkärin lupa. Jos eläinlääkäri tai klinikka haluaa tietonsa tähän listaan, hänen tulee laittaa siitä sähköpostitse pyyntö osoitteeseen terveystulokset@kennelliitto.fi.

Omakoira-palvelun kautta voi lähettää dicom-muotoisia lonkka-, kyynär- ja selkäröntgenkuvia Kennelliittoon virallista lausuntoa varten. Uuden röntgenlähetteen syöttäminen alkaa koiran rekisterinumerolla. Jos koirasta on tehty ennakkolähete, sen tiedot tulevat näytölle. Jos ennakkolähetettä ei ole tehty, järjestelmään kirjoitetaan omistajan puhelinnumero tai sähköpostiosoite.  Koiranomistajalle lähtee maksuohjeet tekstiviestillä ja/tai sähköpostilla. Palvelussa näkyvät omien otsikoidensa alla kesken olevat lähetteet ja Kennelliitossa käsittelyssä olevat lähetteet. Lähete poistuu palvelusta kuvien lausumisen jälkeen.

Tunnistusmerkinnät ja rokotustiedot

Pentueen tunnistusmerkinnät voidaan tallentaa sähköisesti Kennelliiton järjestelmiin, jos kasvattaja on ennen tunnistusmerkintää aloittanut pentueen rekisteröinnin eli tehnyt pentueilmoituksen Omakoira-palvelussa.  Eläinlääkäri löytää pentueen emän rekisterinumerolla. Kun pentue tulee Omakoira-palvelun näkymään, eläinlääkäri pääsee syöttämään tunnistusmerkintätiedot pentujen kohdalle. Tunnistusmerkinnän voi lisätä myös kätevästi viivakoodinlukijalla tunnistusmerkintä-kenttään. Suosittelemme Finn-ID -viivakoodinlukijaa, joka osaa lukea myös tiiviissä muodossa olevaa viivakoodia. Sirutarrat kannattaa liimata myös pentueilmoituslomakkeeseen ja ottaa siitä kopio. Toinen kappale annetaan kasvattajalle ja toinen jää eläinlääkärille arkistoitavaksi.

Myös yksittäisen koiran tunnistusmerkinnän voi tallentaa sähköisesti Omakoira-palvelussa. Toimintoon pääsee koiran rekisterinumerolla. FIX-rekisteröintiä varten koiran omistajalla tulee olla Omakoira-palvelusta saatu väliaikainen käsittelynumero, jolla eläinlääkäri löytää koiran tunnistusmerkinnän tallentamiseksi.

Jos pentueilmoitus on tehty paperilomakkeella, ei pentuetta vielä löydy sähköisessä muodossa Omakoirasta. Tällaisessa tapauksessa sirutarrat liimataan pentueilmoituslomakkeeseen ja siihen tehdään normaalit merkinnät. Lomake annetaan kasvattajalle, joka toimittaa sen Kennelliittoon ja sirutunnisteet tallennetaan pentueen rekisteröinnin yhteydessä. Eläinlääkärin kannattaa ottaa itselleen arkistokopio pentueilmoituksesta.

Omakoira-palvelun lisäksi Kennelliiton jäsenet voivat ladata käyttöön Omakoira-mobiilisovelluksen, jossa on osittain eri ominaisuuksia kuin Omakoira-palvelussa. Omakoira-mobiilisovellus toimii koiran virallisena rokotustodistuksena kotimaisissa koiranäyttelyissä ja -kokeissa.

Eläinlääkäri voi tallentaa koiran rokotustiedot Omakoira-järjestelmään, jos koiranomistaja on ladannut mobiilisovelluksen ja antanut siinä luvan tietojen tallentamiseen. Kennelliitto on tehnyt A4-kokoisen asiakasohjeen siitä, miten tämä lupa annetaan. Sen voi tulostaa klinikan seinälle täältä. Rokotustiedot voi tallentaa joko suoraan Omakoira-palveluun tai KliniQ-eläinlääkäriohjelmiston kautta.

Koiranomistajalta kannattaa kysyä jo rokotusajanvarauksen yhteydessä, haluaako hän tietojen tallentuvan Omakoira-mobiilisovellukseen.

Omakoira-ohjeita eläinlääkäreille

Näytteenottajan ohje DNA-lähetteen tekemiseen Omakoira-palvelussa
Tämä dokumentti sisältää DNA-näytteenottajan ohjeet siitä, miten testatun koiran tietoja tulee käsitellä Omakoira-palvelussa ennen näytteen lähettämistä laboratoriolle. Ohjeesta löytyy esimerkit sekä siihen, jos koiranomistaja on itse tehnyt ennakkolähetteen DNA-tutkimukseen että siihen, jos lähetteen tekee näytteenottaja.
Päivitetty 12.2.2020
Näytteenottajan ohje DNA-lähetteen tekemiseen Omakoira-palvelussa
Downloadable file
Eläinlääkäriasemien Omakoira-palvelun klinikkatunnukset ja tietojen ylläpitäminen
Ohjeessa kerrotaan, miten eläinlääkäriasemat saavat Omakoira-palvelun klinikkatunnukset ja mitä toimintoja klinikkatunnuksilla pääsee tekemään. Lisätietoja saa osoitteesta omakoira@kennelliitto.fi
Päivitetty 11.2.2020
Eläinlääkäriohje sydänlausunnon tallentamiseen Omakoira-palvelussa
Eläinlääkäri tai klinikan hoitaja voi tallentaa sydäntutkimuslausunnon koiran tietoihin Omakoira-palvelun kautta. Sydänlausunnon voi tehdä eläinlääkäri, jolla on auskultaatio- tai ultraäänieläinlääkärin pätevyys. Auskultaatioeläinlääkäri voi tehdä vain auskultaatiotutkimuksen. Lisätietoja saa osoitteesta omakoira@kennelliitto.fi. Ohje tehty 19.2.2020.
Päivitetty 19.2.2020
Eläinlääkäriohje sydänlausunnon tallentamiseen Omakoira-palvelussa
Eläinlääkäriohjeet sähköisten lähetteiden käsittelyyn Omakoira-palvelussa
Eläinlääkärit voivat Omakoira-palvelun kautta lähettää digitaalisia röntgenkuvia, tallentaa polvi- ja sydänlausuntoja, kirjata kuulotutkimusten, BOAS -hengitystieoperaatioiden tai kävelytestien tuloksia, lisätä DNA-näytteen tietoja lähetteille, lähettää syringomyelialähettitä sekä tallentaa pentueen tunnistusmerkintöjä. Lisätietoja saa osoitteesta omakoira@kennelliitto.fi.
Päivitetty 30.5.2018
Sähköiset lähetteet, ohjeita
Omakoira-ohje eläinlääkäreille rokotustietojen tallentamisesta
Ohjeessa neuvotaan, miten eläinlääkäri tallentaa Omakoira-palvelussa koiran rokotustiedot Kennelliiton järjestelmään. Lisätietoja saa osoitteesta omakoira@kennelliitto.fi.
Päivitetty 23.11.2018
Omakoira-ohje eläinlääkäreille rokotustietojen tallentamisesta