Suosittelemme, että eläinlääkäriasema muistuttaisi omistajaa ennakkolähetteen tekemisestä jo ajanvarauksen yhteydessä. Tämä helpottaa ja nopeuttaa myös eläinlääkäriasemalla toimimista.

Eläinlääkärit rekisteröityvät Omakoira-palvelun käyttäjiksi ensimmäisellä kerralla joko omalla jäsennumerollaan tai eläinlääkärinumerolla ja omilla pankkitunnuksillaan. Eläinlääkärisemat saavat klilnikkakohtaiset tunnukset pyytämällä niitä osoitteesta omakoira@kennelliitto.fi.

Palvelun käyttöoikeudet

Eläinlääkärisivujen käyttö ei edellytä Kennelliiton jäsenyyttä. Jos käyttäjä on Kennelliiton jäsen, toiminnot yhdistetään jäsennumeroon. Tällöin ei tarvitse muistaa useita eri käyttäjätunnuksia.

Jokaisella eläinlääkärillä on automaattisesti käyttöoikeus Omakoira-palveluun. Palvelua pääsee hyödyntämään rekisteröitymällä ensin palvelun käyttäjäksi henkilökohtaisten pankkitunnusten tai mobiilivarmenteen sekä eläinlääkärinumeron avulla.

Palvelussa on mahdollista ylläpitää eläinlääkäriasemaan liittyviä tietoja. Ylläpidettäviä tietoja ovat esimerkiksi aseman yhteystiedot sekä siellä työskentelevät henkilöt. Halutessaan oikeudet tietojen ylläpitämiseen, voi eläinlääkäriaseman vastuuhenkilö pyytää admin-tunnukset osoitteesta omakoira@kennelliitto.fi.

Admin-tunnuksen avulla vastuuhenkilö voi antaa ylläpitäjän valtuuksia esimerkiksi pieneläinhoitajille. Tämän jälkeen nämä voivat omilla tunnuksillaan ylläpitää eläinlääkäriaseman tietoja sekä tallentaa edellä mainittuja lähetteitä ja lausuntoja eläinlääkäreiden puolesta. Admin-tunnusta suositellaankin käytettäväksi ainoastaan aloitusvaiheessa, annettaessa ylläpitäjävaltuutusta ensimmäiselle henkilölle. Tämän jälkeen admin-tunnusta ei enää välttämättä tarvita.

Digitaaliset röntgenkuvat

Omakoira-palvelun kautta voi lähettää dicom-muotoisia lonkka-, kyynär- ja selkäröntgenkuvia Kennelliittoon virallista lausuntoa varten. Uuden röntgenlähetteen syöttäminen alkaa koiran rekisterinumerolla. Jos koirasta on tehty ennakkolähete, sen tiedot tulevat näytölle.

Jos ennakkolähetettä ei ole tehty,  tulosta palvelusta omistajalle allekirjoitettava suostumus ennen kuvien lähettämistä ja säilytä paperi vähintään valitusajan eli 90 päivää. Palvelussa näkyvät omien otsikoidensa alla kesken olevat lähetteet ja Kennelliitossa käsittelyssä olevat lähetteet. Lähete poistuu palvelusta kuvien lausumisen jälkeen.

Tunnistusmerkinnät

Syöttämällä emän rekisterinumeron palveluun saat näkyviin koiralla olevan pentueen ja pääset syöttämään tunnistusmerkinnät. Sirutarrat kannattaa liimata myös pentueilmoituslomakkeeseen ja ottaa siitä kopio tai tehdä se kaksin kappalein. Toinen kappale annetaan kasvattajalle ja toinen jää sinulle arkistoitavaksi.Tunnistusmerkinnän voi lisätä myös kätevästu viivakoodinlukijalla tunnistusmerkintä-kenttään. Suosittelemme Finn-ID -viivakoodinlukijaa, joka osaa lukea myös tiiviissä muodossa olevaa viivakoodia.

Myös yksittäisen koiran tunnistusmerkinnän voi tallentaa sähköisesti Omakoira-palvelussa. Toimintoon pääsee koiran rekisterinumerolla. FIX-rekisteröintiä varten koiran omistajalla tulee olla Omakoira-palvelusta saatu väliaikainen käsittelynumero, jolla eläinlääkäri löytää koiran tunnistusmerkinnän tallentamiseksi.

Jos pentueilmoitus on tehty paperilomakkeella, ei pentuetta vielä löydy sähköisessä muodossa Omakoirasta. Tällaisessa tapauksessa liimaa sirutarrat pentueilmoituslomakkeeseen ja tee siihen normaalit merkinnät. Lomake annetaan kasvattajalle, joka toimittaa sen Kennelliittoon ja sirutunnisteet tallennetaan pentueen rekisteröinnin yhteydessä. Myös tässä tapauksessa eläinlääkärin kannattaa ottaa itselleen arkistokopio pentueilmoituksesta.

Rokotustietojen tallentaminen

Koiralle voidaan tallentaa rokotustiedot, jos omistaja on antanut luvan tietojen tallentamiseen. Omistaja voi antaa luvan Omakoira-mobiilisovelluksessa. Omakoira-mobiilisovellus on Kennelliiton jäsenille tarjottava palvelu.

Rokotustiedot voi tallentaa tällä hetkellä Omakoira-palvelun kautta. Myöhemmin rokotustietojen tallentaminen tulee käyttöön myös Provet ja KliniQ-eläinlääkäriohjelmistoihin.