Junior handler

Kuvaaja:
Jukka Pätynen

Junior handler on 10–17-vuotialle nuorille tarkoitettu koiranesittämiskilpailu. Lajin tavoitteena on lisätä nuorten koiraharrastusta sekä edistää ja parantaa koirien ja nuorten yhteistyötä. Junior handler -kilpailu opettaa nuorelle, miten koiran parhaita puolia tuodaan esille näyttelykehässä sekä miten esittäjä voi helpottaa tuomarin arvostelutehtävää.

Junior handler -toiminta on Suomessa aktiivista – vuosittain kehässä käy yli 200 eri kilpailevaa handleria. Kotimaiset handlerit ovat menestyneet hienosti myös maailmalla, viime vuosina olemme nähneet sijoituksia niin Maailman Voittaja kuin Euroopan Voittaja -näyttelyiden kirkkaimmilla mitaleilla. Suomessa lajin suosio on yksi suurimmista koko maailmassa.

Kilpailemisen voi aloittaa sinä vuonna, kun esittäjä täyttää kymmenen vuotta ja kilpailuikää on aina sen vuoden loppuun, kun kilpailija viettää 17-vuotissyntymäpäiväänsä. Sarjoja kilpailuissa on kaksi: 10–13-vuotiaat ja 14–17-vuotiaat. Koiran tulee olla puhdasrotuinen ja rekisteröity johonkin FCI:n tunnistamaan koirarekisteriin. Sen sijaan esimerkiksi purentavirhe ei ole este osallistumiselle. Kilpailuissa nähdään niin omia kuin lainattujakin koiria, tärkeintä on, että kilpailukoira on luonteeltaan kisaan soveltuva ja handlerille sopiva.

Kuvaaja Johanna Kuru
Rakenteeltaan kilpailu muistuttaa rotukehäarvostelua: kilpailijat liikkuvat ryhmässä, käyvät läpi yksilöarvostelun sekä esittävät koiran liikkeet tuomarille yksilöliikkeissä. Painopiste arvostelussa tulee olla koiran hyvässä kohtelussa sekä yhteistyössä koiran ja esittäjän välillä. Kilpailussa sijoitetaan molemmista ikäluokista viisi parasta kisaajaa, lisäksi ikäluokkien voittajat kilpailevat vielä päivän parhaan junior handlerin palkinnosta.

Viralliset kilpailut järjestetään Kennelliiton myöntämissä tapahtumissa, yleensä koiranäyttelyissä. Kaikille avoimia kilpailuita järjestetään paljon. Vuosittain järjestetään myös 20 Suomen mestaruus -osakilpailua, joiden voittajat saavat kutsun joulukuussa Messukeskuksessa järjestettävään Suomen mestaruus -finaaliin. Jokaisessa kennelpiirissä järjestetään kerran vuodessa piirinmestaruuskilpailu, johon saavat osallistua kennelpiirin alueella asuvat nuoret.

Lajia pääsee harjoittelemaan useiden kennelpiirien ja yhdistysten omissa junior handler -harjoituksissa. Myös monet koirakerhot järjestävät junior handler -kursseja ja teemapäiviä. Kennelliitto järjestää kahdesti vuodessa valmennusviikonlopun, jossa käydään lajiharjoittelun lisäksi läpi koiraa ja sen oppimista ja kunnostamista myös syvällisemmin.

Junior handlerit ovat tunnettuja iloisina, sosiaalisina ja omatoimisina nuorina, joilla on erinomainen yhteishenki keskenään. Nuoret ympäri Suomea ovat tutustuneet toisiinsa lajin avulla ja tapaavat näyttelymatkoilla ja harjoituksissa. Laji myös kehittää itsevarmuutta, koiran käsittelytaitoja ja kouluttamiskykyjä sekä yhteistyötä kilpailukoiran kanssa.

Reippaasti mukaan mukavaan harrastukseen!

Kuvaaja Jukka Pätynen