Vesipelastus

Kuvaaja:
Birgitta Kaikkonen/BHK Photo

Rakastaako koirasi uimista? Eikä sinua haittaa, vaikka välillä kastuukin? Silloin vepe eli vesipelastus voisi olla teidän laji!

Vesipelastus -kokeita on järjestetty Englannissa jo 1800 -luvulla, ja niiden tarkoituksena on testata koirien halua ja kykyä toimia vedessä. Alun perin koemuoto on tarkoitettu landseer- ja newfoundlandinkoirarotuisille koirille, mutta nykyään vepe on yleistynyt monien muidenkin rotujen pariin, sillä lajin harrastaminen on mahdollista melkein minkä rotuisen koiran kanssa tahansa. Vepe-koiran tulee olla terve ja tarpeeksi vahva, että se pystyy hinaamaan veneen tai pelastettavan ihmisen rantaan. Ja tietenkin vepe-koiran pitää uida mielellään ja olla sosiaalinen ihmisiä ja muita koiria kohtaan.

Koiraa voi alkaa totuttaa veteen ja uimiseen jo pentuiässä (uintiharjoittelua), jos koira menee veteen oma-aloitteisesti ja vapaaehtoisesti. Koeliikkeiden perusharjoitteluakin voi aloittaa jo nuoren koiran kanssa, mutta liikaa rasitusta tulee välttää kunnes koira on täysikasvuinen. Harrastukseen pääsee mukaan esim. paikallisten yhdistysten kautta, jotka järjestävät vepe-harjoituksia eri puolella Suomea.

Lisätietoja vepestä täällä.

kuva Birgitta Kaikkonen/BHK Photo