Linkki webinaareihin tulee tälle sivulle Koiranpäivän aamupäivällä. Webinaareihin ei tarvitse ilmoittautua erikseen. Tervetuloa mukaan!

24.4.2021 kello 12

Mitä pitää tietää koiraa hankkiessa?
FT, eläinten käyttäytymistieteen dosentti, Katriina Tiira

Koiran hankinta on iso päätös, sillä koira on parhaillaan omistajansa kaverina 10-15 vuotta. Jotta arki koiran kanssa olisi mahdollisimman hyvää, on koiraa harkitsevan tärkeä tietää, millainen eläin koira on, mitkä asiat vaikuttavat koiran luonteeseen ja käyttäytymiseen, ja mitä kannattaa ottaa huomioon koiran hankinnassa, jotta koira saa itselleen mahdollisimman hyvän kodin. Webinaarista saa neuvoja vastuulliseen koiran hankintaan.

Katriina Tiira

Webinaarin esiintyjästä:

Katriina Tiiralla on yli 20 vuoden kokemus eläinten käyttäytymisen tutkijana Helsingin yliopistossa. Katriina on tutkinut koirien käyttäytymistä ja tehnyt useita tieteellisiä julkaisuja mm. koirien pelokkuuteen tai stereotyyppiseen käytökseen vaikuttavista ympäristötekijöistä. Tällä hetkellä Katriina on päätoiminen yrittäjä smartDOG- yrityksessä. Hän on toiminut vuodesta 2001 Invalidiliitto ry:n avustajakoirien luonnetesti- ja käyttöönottotestituomarina sekä vuodesta 2012 Koirat Kasvatus- ja Kuntoutustyössä ry:n  soveltuvuuskoe- ja työnäyttötuomarina. Katriinalla on ollut useita erilaisia koiria. Tällä hetkellä kotoa löytyy kiharakarvainen noutaja ja cockerspanieli.

24.4.2021 kello 14

Neuvot perusarkeen koiran kanssa
Eläintenhoidon opettaja Pipa Pärssinen

Koira on elävä olento, joka kaipaa huolenpitoa ja virikkeitä joka päivä. Koiranomistajan on tärkeää oppia lukemaan koiraansa, ja opettaa sille perusasiat, jotta arki koiran kanssa olisi mahdollisimman sujuvaa. Webinaarista saat eväitä siihen, miten oppia hyväksi koiranomistajaksi.

Piritta Pärssinen

Webinaarin esiintyjästä:

Piritta "Pipa" Pärssinen työskentelee opettajana nuoriso- ja aikuiskoulutuksen parissa Kannuksessa ”kennellinjalla” eläintenhoidon ja hyötykoirien kouluttamisen parissa. Koulutustausta liittyy luonnontieteisiin ja hän on myös eläintenkouluttaja (AT). Koiraharrastus alkoi aikoinaan agilityn ja tokon parissa cockerspanielilla, jonka jälkeen Pipa on omistanut sileäkarvaisia noutajia. Näiden kanssa hän on kilpaillut tokossa, agilityssä, PK-jäljellä, rally-tokossa, noutajien metsästyskokeissa sekä metsästyskoirien jälkikokeissa. Toko on muutenkin tuttu laji, koska Pipa toimii siinä myös tuomarina. Kouluttamisen lisäksi Pipa on kiinnostunut mm. eläinten käyttäytymisestä, luonteista, kognitioista ja jalostuksesta ja hän on mukana mm. Kennelliiton käyttäytymisen jalostustyöryhmässä ja nuorisotoimikunnassa sekä Palveluskoiraliitossa avointen lajien toimikunnassa.

Lisätietoa ja tekniset kysymykset sähköpostilla osoitteeseen koulutus@kennelliitto.fi.