Koirankasvatus tänään -kurssi

Kuvaaja:
Hannu Huttu

Kennelliitto lanseerasi vuonna 2015 uuden Koirankasvatus tänään -kurssin. Kyseessä on Kennelliiton jalostusstrategiaan pohjautuva kurssi, jossa kasvattajat voivat päivittää tietojaan ajankohtaisista jalostukseen ja kasvatukseen liittyvistä asioista.

Kennelliitto haluaa tarjota kasvattajille foorumin, jossa voi vaihtaa kokemuksia ja ajatuksia muiden kasvattajien kanssa sekä esittää kysymyksiä eri osa-alueiden asiantuntijoille. Kursseja pyritään järjestämään 2kpl vuosittain eri puolilla Suomea.

Vuonna 2018 Koirankasvatus tänään -kurssit on suunniteltu järjestettävän Etelä-Pohjanmaalla ja Lapissa.

Joensuussa 28.10.2017 järjestetyn Koirankasvatus tänään -kurssin ohjelma

Varatuomari Marja Blomqvist

• Vältä sopimusten sudenkuopat
    Luennolla käydään läpi sopimusperiaatteita sekä miten sopimuksia kannattaa käyttää, jotta välttää sopimusriidat.

• Kesytä verokarhu
    Kasvatustoiminnan verotus ja erilaiset viranomaisilmoitukset voivat aiheuttaa päänvaivaa kasvattajille. Luennolla käydään läpi sekä pienen että suuren kennelin verotusta.

Kasvattaja, kennelneuvoja ja aluekouluttaja Teija Viljanmaa

• Luonne- ja käyttöominaisuuksien jalostaminen
    Käyttöominaisuuksia on monenlaisia lähtien siihen soveltuvasta rakenteesta päättyen oikeanlaiseen luonteeseen, jonka merkitys korostuu lemmikkinä pidettävällä koiralla. Luennolla käydään läpi rodunomaisten kokeiden, luonnetestin ja MH:n sekä uuden jalostustarkastuksen hyödyntämistä kasvatustyössä. Riippumatta siitä, onko kyseessä käyttökoira vai lemmikki, kaikkia edellä mainittuja voidaan käyttää apuna, kunhan on tiedossa, millaisia koiria rodun edustajista halutaan (rodun tavoite/ihanne). Lisäksi käydään läpi lyhyesti yleisimmät käytösongelmat, joita koirilla esiintyy ja miten niiden syntyä ennaltaehkäistään. Aihe jatkuu seuraavassa luennossa sosiaalistumisen ja pennun kehitykselle tärkeiden kokemusten osalta.

• Miten annan pennuilleni parhaat mahdolliset eväät elämän varalle?
    Pennun kehitys ja sosiaalistumisen sudenkuopat. Pennulle oma perhe, miten valitsen ostajat ja kuka menee minnekin?

• Miten voin hyödyntää Kennelliiton kennelneuvontaa
    Kennelneuvontatoiminnan tarkoitus on tarjota kasvattajille luotettava ja puolueeton taho, jolta voi kysyä neuvoja. Jos kennelneuvojalle tai Kennelliittoon ilmoitetaan paikasta, jossa epäillään, ettei kaikki ole kohdallaan, tekevät kennelneuvojat käyntejä myös näiden ilmoitusten perusteella. Luennolla käydään läpi mitä kennelneuvontakäyntiin liittyy ja miten kasvattaja voi hyödyntää kennelneuvontakäyntejä.

Aiemmilta kursseilta saatua palautetta

Aiemmin järjestetyt Koirankasvatus tänään -kurssit ovat keränneet paljon hyvää palautetta osallistujilta:

"Suurkiitos erinomaisesta paketista", "Kaikki olivat hyviä puhujia, aiheet mielenkiintoisia ja materiaalit hyviä", ”Olen todella tyytyväinen, että ilmoittauduin kurssille”, "Suosittelen kaikille kasvattajille", ”Hyvät luennot ja vastasi hyvin tarpeitani päivittää tietoja ajan tasalle.”, ”Aivan mahtava kokonaisuus! Paljon erittäin hyvää ja monipuolista tietoa joka suunnasta.”

Marja Blomqvist sekä Teija Viljanmaa ovat olleet myös aiemmilla kursseilla luennoimassa samoista aiheista, ja ovat saaneet erinomaiseta palautetta:

”Blomqvist on guru. Olen itse taloushallinnon ammattilainen ja silti veroluennolla tuli paljon uutta.”, ”Marja Blomqvistin esitykset vaikeista ja haastavista asioista olivat selkeät sekä helposti hyödynnettävissä.”, ”Erityisen kiinnostavia olivat Teijan pitämät luennot!”, ”Teija Viljamaa todellakin ylitti kaikki odotukset. Hänen kaikki luentonsa olivat äärimmäisen kiinnostavia ja antoisia. Hän oli myös esiintyjänä varsin taitava.”