Kennelliiton tutkimusrahastot

Kuvaaja:
Hannu Huttu

Suomen Kennelliitolla ja Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisellä tiedekunnalla on yhteinen Koirien terveystutkimusrahasto, joka pyrkii parantamaan nelijalkaisten ystäviemme terveydenhoidon mahdollisuuksia. Lisäksi Kennelliitto budjetoi vuosittain tietyn summa jaettavaksi apurahoina koiria koskevaan tutkimukseen.

Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisessä tiedekunnassa tehdään paljon koiriin liittyvää geneettistä ja kliinistä tutkimusta. Professori Hannes Lohen johtama koirien geenipankki on yksi maailman suurimmista, sillä näytteitä on kerätty jo 334 rodusta ja yli 70 000 koirasta. Koiratutkimuksesta valtaosa tehdään kahdeksassa tutkimusryhmässä.

Tällä hetkellä kiinnostuksen kohteina ovat muun muassa lyhytkuonoisten rotujen kokonaisterveydentila ja sen kartoittaminen kuntotestien avulla, koirien keuhkosairaudet, jalkoihin ja selkään liittyvät ongelmat sekä neurologiset sairaudet.

Kennelliitto ja Helsingin yliopiston eläinlääketieteellinen tiedekunta perustivat yhdessä Koirien terveystutkimusrahaston vuonna 2009.

Lue lisää Koirien terveystutkimusrahastosta ja lahjoita

Kennelliiton apurahat

Kennelliitto budjetoi vuosittain tietyn summa jaettavaksi apurahoina koiria koskevaan tutkimukseen.

Apurahan hakuaika on kaksi kertaa vuodessa; hakuilmoitus julkaistaan Koiramme-lehdissä 1-2 ja 7-8. Apurahaa voi seuraavan kerran hakea keväällä 2019.

Vuosina 2013-2017 tutkimusrahastosta rahoitettiin ELL Lena Lindhin osallistuminen residenssi- eli koulutusohjelmaan, jossa hän suoritti tohtorinopintojensa ohella eurooppalaisen eläinten lisääntymistieteen erikoistumistutkinnon 'Diplomate of ECAR' (the European College of Animal Reproduction).

​​Koiratutkimushankkeista Helsingin yliopiston sivuilla

Koirien geenitutkimus Suomessa