Tavoitteenamme on

• edistää terveiden ja hyväluonteisten rekisteröityjen rotukoirien kasvatusta
  • edistää koirien hyvinvointia ja hyvän koiranpidon edellytyksiä suomalaisessa yhteiskunnassa
  • vaalia suomalaisen koiranjalostuksen perinteitä erityisesti kotimaisten rotujen osalta sekä
  • toimia monipuolisten koiraharrastusmahdollisuuksien hyväksi.

Alan suunnannäyttäjänä Kennelliitto välittää tietoa koira-asioista. Liitto tekee aktiivisesti yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa, vaikuttaa koiriin liittyvään päätöksentekoon ja ajaa koirien asiaa myös kansainvälisesti. Kansallisena kennelliittona olemme yksi maailman suurimmista: meillä on noin 146 000 henkilöjäsentä ja toimimme yli 2000 koiraharrastusyhdistyksen katto-organisaationa.

Kennelliiton toimintaa ohjaavat arvot:

• Avoin kennelyhteisö
    Toimintamme on avointa ja demokraattista, vuorovaikutteista ja kansainvälistä.
  • Terve yhteiskuntakelpoinen koira
    Ylläpidämme ja kehitämme rodunomaisia, terveitä koiria monipuolisiin seura, harrastus- ja työtarkoituksiin.
  • Kotimaiset rodut kansallisaarteemme
    Turvaamme kansallisten rotujemme elinvoimaisuuden sekä arvostuksen kotimaassa ja kansainvälisesti ylläpitämällä ja kehittämällä niiden alkuperäisiä metsästys ja muita käyttöominaisuuksia.
  • Monipuolinen koiraosaaminen
    Vastaamme aloitteellisesti koiran, ihmisen ja toimintaympäristön tarpeisiin ja odotuksiin.

Jäsenetuina koira-alan tietoa ja koiranomistajan digitaaliset palvelut

Kennelliitto julkaisee luotettua Koiramme-lehteä. Hyvinvoivan koiran ja tyytyväisen omistajan Koiramme on Suomen suurimpia harrastuslehtiä, jolla on yli 300 000 lukijaa. Asiantuntevan lehden saa jokainen Kennelliiton jäsen 10 kertaa vuodessa. Lehden verkkosivuilla julkaistaan makupaloja lehdestä ja ajankohtaisuutisia.

Tarjoamme jäsenillemme myös sähköisen Omakoira-palvelun, jossa voit hoitaa kätevästi koirasi asioita itse. Palvelussa voit muiden muassa tilata sähköisen terveystutkimuslähetteen, tehdä omistajailmoituksen ja muuttaa yhteystietojasi. Palvelusta julkaistiin jatkuvasti kehitettävä mobiiliversio keväällä 2018.  Sovellus toimii myös Kennelliiton jäsenkorttina ja sen kautta näkee kerralla tuomari- ja toimitsijapätevyytensä.

Kennelliitto ja liittoa alueellisesti edustavat kennelpiirit järjestävät vuosittain monipuolista perus- ja jatkokoulutusta kennelpiirien toimihenkilöille, kasvattajille ja eri lajien parissa toimiville nuorille ja aikuisille. Kaikille jäsenille avoin koira-alan asiantuntijaseminaari Agria KoiraExpo kerää vuosittain satoja koiraharrastajia yhteen.