Auskultaatiotutkimusoikeudet

Kennelliiton hyväksymän sydänauskultaation saa suorittaa suomalaisen pieneläinsairauksien erikoiseläinlääkäritutkinnon tai sitä vastaavan kansainvälisen pieneläinalan diplomaattitutkinnon (Diplomate-tutkinto) suorittanut eläinlääkäri ilman erillistä hakemusta.

Muun ulkomailla hyväksytyn, virallisia auskultaatiotutkimuksia tekemään oikeuttavan jatkokoulutuksen arvioi hakemuksesta sydänsairauksien työryhmä. Hyväksyttyihin jatkokoulutuksiin kuuluu esimerkiksi American Board of Veterinary Practitioners (ABVP) canine/feline –tutkinto.

Muiden Suomessa laillistettujen eläinlääkäreiden tulee suorittaa 20 koiran auskultaatiotutkimus Kennelliiton auskultaatio-oikeudet omaavan eläinlääkärin valvonnassa. Koirista vähintään 10:llä tulee olla sivuääni. Auskultaation suorittamista valvoneen eläinlääkärin allekirjoituksellaan vahvistama todistus/hakemus toimitetaan Kennelliiton sydäntyöryhmälle. Sivuäänistä merkitään todistukseen olemassaolo sekä voimakkuus. Jos eläinlääkärillä on auskultaatiotutkimustodistuksella saatu Kennelliiton vahvistama auskultaatiopätevyys, hän voi toimia valvojana toisen eläinlääkärin auskultaatiotutkimuksille.

Ultraäänitutkimusoikeudet

Kennelliiton hyväksymän sydämen ultraäänitutkimuksen saa suorittaa Suomessa laillistettu eläinlääkäri, joka on osallistunut hyväksytysti Kennelliiton sydäntyöryhmän järjestämään näyttötilaisuuteen. Poikkeuksena pieneläinten kardiologian eurooppalaisen tai amerikkalaisen Diplomate-tutkinnon suorittanut eläinlääkäri, jonka ei tarvitse osallistua näyttötilaisuuteen. Muun ulkomailla hyväksytyn, virallisia sydämen ultraäänitutkimuksia tekemään oikeuttavan jatkokoulutuksen riittävyyden arvioi hakemuksesta sydänsairauksien työryhmä.

Näyttötilaisuuteen ilmoittaudutaan lähettämällä hakemus sydäntyöryhmälle. Hakemuksen tulee sisältää ansioluettelo, josta tulee selvitä eläinlääkärin riittävä työkokemus pieneläinkardiologiassa, käydyt jatkokoulutuskurssit, sekä sydäntutkimuksessa käytettävissä oleva laitteisto (ultraäänikone ja sydänfilmitutkimus). Hakemukseen tulee liittää eläinlääkärin työssään käyttämällä ultraäänilaitteella suoritettu täydellinen sydäntutkimus kahdesta potilaasta (toisella potilaalla tulee olla läppäsairaus). Ultraäänitutkimuksen ohjeet ovat saatavissa työryhmältä. Hakemuksen perusteella eläinlääkäri hyväksytään osallistumaan työryhmän järjestämään näyttötilaisuuteen.

Tulevista näyttötilaisuuksista tiedotetaan Kennelliiton nettisivujen Eläinlääkärit-osion uutisissa.