Uutenavuotena ilotulitteiden ammunta aiheuttaa monille koirille stressiä ja pelkoa. Vuoden vaihtumista voi juhlia turvallisesti koiran kanssa, kun muistaa muutamat asiat. Kaikkien kannalta on tärkeää, että ilotulitteita ammutaan vain sallittuna aikana uudenvuodenyönä klo 18–02.

Ilotulitteita pelkäävien koirien kanssa tulee toimia pelkoa voivottelematta. Pelon huomiotta jättäminen ja normaali käyttäytyminen rauhoittavat koiraa.

Koira on hyvä ulkoiluttaa ajoissa jo ennen paukkeen alkamista. Tee koiran kanssa tavallista pidempi tai väsyttävämpi lenkki, niin ilta kuluu rauhallisemmin.

Mukavaa uudenvuoden ajanvietettä koiralle ovat esimerkiksi uusien temppujen oppiminen, hajuetsintäleikit, puruluiden syöminen ja erilaiset älypelit, jotka saavat sen huomion muualle paukkeesta.

Välkkyviä valoja pelkäävän koiran yötä helpottaa verhojen vetäminen ikkunoiden eteen. Kovaäänistä pauketta voi peittää laittamalla pyykinpesukoneen ja radion tai television päälle tuomaan taustahälyä.

Koiraa ei pidä koskaan ottaa mukaan seuraamaan ilotulituksia. Paukkuarkaa koiraa pelottaa myös ruudin haju, jonka se yhdistää ilotulitteisiin.

Pidä koira ulkoillessa kytkettynä ja kiinnitä erityistä huomiota availlessasi ovia tai ikkunoita, ettei paniikkiin joutunut koira pääse karkaamaan. Koira voi olla pelokas ja yrittää karkuun myös uudenvuoden jälkeen, joten ole normaalia varovaisempia myös tammikuun ensimmäisinä päivinä.

Jos koirasi pääsee karkaamaan, noudata Etsijäkoiraliiton neuvoja ja jaa ilmoitus karkulaisesta mahdollisimman laajasti.

Jos tiedät koiran pelkäävän voimakkaasti uudenvuoden juhlintaa, kysy neuvoa ja tilanteeseen mahdollisesti sopivaa lääkitystä eläinlääkäriltä.

Suomen Kennelliitto ry
viestinta@kennelliitto.fi

Voit olla kiinnostunut myös näistä