Joulu tarkoittaa monille yhteistä aikaa perheen ja koirien kanssa. Koirat nauttivat yhdessäolosta, mutta eivät osaa kaivata jouluherkkuja tai lahjoja. Huomioimalla muutamat tärkeät asiat varmistat rennon ja turvallisen joulun koirille ja koko perheelle.

Mausteiset, suolaiset ja rasvaiset jouluruuat tai kinkun luut eivät kuulu koiran ruokakuppiin.

Muutamat ruoka-aineet ovat vaarallisia koirille. Niitä ei saa antaa koiralle tai jättää koiran ulottuville. Vaarallisia ovat:

• ksylitoli
  • suklaa
  • macadamia-pähkinä
  • viinirypäleet ja rusinat
  • taikinat, joissa hiivaa tai soodaa

Monet jouluruuista ovat koirille liian rasvaisia ja suolaisia. Esimerkiksi kinkun paistorasva on haitallista koiralle, sillä se voi pahimmillaan aiheuttaa haimatulehduksen.

Kun muu perhe syö jouluruokaa, voi koiralle varata hampaita hoitavan puruluun tai muun eläinkauppiaan suositteleman herkun.

Huomioi myös, että monet joulukukat ovat myrkyllisiä. Suosituimmista joulukukista myrkyllisiä ovat amaryllis, atsalea, hyasintti, tulppaani, joulutähti ja jouluruusu.

Jos huomaat koiran kuitenkin syöneen sille kiellettyjä asioita, ole yhteydessä eläinlääkäriin.

Koira ei välitä samanlaisista paketoinneista kuin ihmiset, joten paketteihin käytettävät teipit, narut ja pussit kannattaa jättää koiran lahjoista pois. Paketoimisessa voikin käyttää tavallista enemmän mielikuvitusta. Keittiöpaperirullien repiminen lahjan ympäriltä tai ruokanappuloiden etsiminen piiloista ovat koiralle mieleisiä aktivointikeinoja.

Suomen Kennelliitto ry
viestinta@kennelliitto.fi