Kennelliiton valtuusto kokoontui 29.11.2015 syyskokoukseen Vuosaaressa, Helsingissä. Paikalla kokouksessa oli 117 kennelvaltuutettua. Valtuusto käsitteli ja hyväksyi kokouksessa vuoden 2016 toimintasuunnitelman, tulo- ja menoarvion sekä rekisteröintimaksut. Lisäksi valtuusto antoi hallitukselle valtuudet hankkia Kennelliitolle uudet toimitilat.

Valtuuston puheenjohtaja Eeva Anttinen avasi valtuuston kokouksen muistelemalla edesmennyttä Kennelliiton kunniajäsentä, koirankasvattajaa ja ulkomuototuomaria Gitta Ringwallia. Valtuusto kunnioitti Ringwallin muistoa hiljaisella hetkellä. Eeva Anttinen painotti puheessaan viestinnän merkitystä, kun uudesta eläinsuojelulaista ja EU-komission harrastuseläinlainsäädännöstä päätetään.

Carina Savander-Ranne ja Tapio Toivola koe- ja kilpailutoimikunnasta esittelivät uuden ylituomariemeritan Hannele Pörstin, sekä uudet ylituomariemeritukset Rauli Augustinin, Markku Mäntysen, Mauri Pehkosen ja Tapio Vierulan.

Valtuusto valitsi Kennelliiton hallituksen jäseniksi Harri Lehkosen, Kimmo Mustosen ja Risto Ojanperän kaudelle 2016–2018.

Kokouksessa käsiteltiin ja hyväksyttiin valtuuston tekemin muutoksin myös Kennelliiton ensi vuoden toimintasuunnitelma ja tulo- ja menoarvio vuodelle 2016. Samalla vahvistettiin Kennelliiton ensi vuoden teemaksi ”Hyvää elämää koiran kanssa – nuoresta lähtien”.

Rekisteröintimaksut vuodelle 2016 päätettiin

Valtuusto hyväksyi rekisteröintimaksuluokat ja rekisteröintimaksut vuodelle 2016 seuraavasti.

1. luokka 40 euroa
2. luokka 70 euroa

1. luokka
Rekisteröintimaksu kennelnimen omistavien kasvattajasitoumuksen allekirjoittaneiden, Kennelliiton ja rekisteröitävän rodun rotuyhdistyksen jäsenien, Kennelliiton hyväksymässä rekisterissä olevien koirien jälkeläisille.

2. luokka
Rekisteröintimaksu tuontikoirille ja koirille, joiden kasvattajat eivät täytä 1. luokan ehtoja

Molemmat maksuluokat ja niiden rekisteröintimaksut säilyvät entisellään. Myös rotuunoton rekisteröintimaksu säilyy ennallaan 70 euroa.

Lisäksi valtuusto hyväksyi, että Omakoira-jäsenpalvelun kautta hyväksymisvaiheeseen saakka tehdyistä pentueista myönnetään 5 euron alennus / koira molemmissa maksuluokissa.

Valtuusto myönsi luvan uusien toimitilojen hankintaan

Valtuusto antoi hallitukselle valtuuden neuvotella ja harkintansa mukaan hankkia Kennelliitolle uudet toimitilat Espoosta. Uusissa toimitiloissa tärkeää on saada Kennelliiton toiminnot saman katon alle. Tiloissa tulee olla toimistotilojen lisäksi koulutus-, kokous- ja varastotilaa sekä tila Kennelliiton museolle ja kirjastolle.

Uusi rotujärjestö hyväksyttiin

Valtuusto hyväksyi yhden uuden rotujärjestön. Uudeksi rotujärjestöksi hyväksyttiin Cockerspanielit ry.
Valtuusto hyväksyi uuden rotujärjestön siten, että sillä on läsnäolo-oikeus valtuuston kokouksissa kuluvan valtuustokauden 2014–2016 aikana.

Suomenlapinkoiran englannin- ja suomenkielinen rotumääritelmä hyväksyttiin

Rotumääritelmätyöryhmä on käsitellyt Lappalaiskoirat ry:n sille esittämät kohdat ja esitti ne hallituksen kautta valtuuston hyväksyttäviksi. Suomenlapinkoiran rotumääritelmästä on poistettu kohdasta ”virheet” sininen väri ja englanninkielinen nimi on muutettu muotoon Finnish Lapponian Dog, kun aiemmin se oli Finnish Lapphund. Valtuusto hyväksyi suomenlapinkoiran englannin- ja suomenkielisen rotumääritelmän.

Valtuuston syyskokous ja lauantaina pidetty valtuustoseminaari sujuivat hyvässä ja keskustelevassa hengessä.

Lisätietoja:
Miia Lahti
Viestintäpäällikkö
miia.lahti@kennelliitto.fi

117 kennelvaltuutettua kokoontui syyskokoukseen.