1.7.2015 alkaen hyväksytään tunnistusmerkinnän tallentamista varten eläinlääkärin tai Kennelliiton pätevöimän tunnistusmerkitsijän allekirjoittama vapaamuotoinen todistus suoritetusta tunnistusmerkinnästä.

Kennelliitto suosittelee eläinlääkäreille ja tunnistusmerkitsijöille Omakoira-palvelun käyttämistä.  Omakoira-palvelun kautta tunnistusmerkinnän tallentaminen onnistuu nopeasti ja on ilmaista.

Muutokset käytännössä:

- Koiralle tehty tunnistusmerkintä ilmoitetaan tunnistusmerkinnän suorittaneen eläinlääkärin tai tunnistusmerkitsijän allekirjoittamalla vapaamuotoisella todistuksella, josta tulee selvitä vähintään seuraavat asiat:
o tunnistusmerkinnän päivämäärä
o mikrosirunumero tai tatuointitunnus
o koiran nimi
o koiran rekisterinumero
o koiran rotu
o Lisäksi on suositeltavaa, että todistukseen merkitään koiran omistaja sekä tämän yhteystiedot.

- Pentueen tunnistusmerkinnät tulee edelleen ilmoittaa pentueilmoituslomakkeella, mikäli pentueilmoitus tehdään paperilla.
o Kun pentueilmoitus ja tunnistusmerkinnät tallennetaan Omakoira-palvelun kautta, tulee kasvattajalle ja eläinlääkärille/tunnistusmerkitsijälle jäädä omat kappaleet merkintätiedoista.
o E-pentueilmoitus (Omakoira-palvelun kautta tulostettava) on tähän käyttöön sopivin.

- Kennelliitto hyväksyy ja ottaa vastaan kaikki jo myydyt tunnistusmerkintäkortit ilman takarajaa
o Kortteja ei hyväksytä palautuksina, eli niitä ei hyvitetä.

- Sekarotuisten ja rekisteröimättömien koirien tunnistusmerkintätietoja ei toimiteta enää Kennelliittoon etukäteen, vaan omistaja toimittaa tunnistusmerkintätodistuksen vasta FIX-omistajatodistushakemuksen yhteydessä.
o Eläinlääkäreiden ja tunnistusmerkitsijöiden ei siis jatkossa tarvitse postittaa todistuksia Kennelliittoon, vaan vastuu siirtyy kokonaisuudessaan koiran omistajalle.
o Omakoira-palvelun kautta FIX-anomuksiin liittyvät tunnistusmerkintätiedot ilmoitetaan sähköisesti kuten ennenkin.

Uutista täydennetty 16.7.2015