”Suomessa on tällä hetkellä koiria enemmän kuin koskaan aiemmin, eikä koiraharrastuksen suosio tunnu laantuvan. Viime vuonna Kennelliitto teki kaikkien aikojen ennätyksen rekisteröimällä yli 53 000 koiraa. Tällä hetkellä näyttäisi sille, että koirien rekisteröintimäärät tulevat pysymään taantumasta huolimatta samalla tasolla myös tänä vuonna. Näyttelykäyntimäärät näyttäisivät jopa kasvavan ja koekäynneissä yllämme viime vuoden lukuihin”, ennustaa Kennelliiton vt. toiminnanjohtaja Markku Mähönen.

1990-luvun alun lamalla oli vaikutuksensa myös koiramäärään. Tosin toisin kuin moni luulisi, taantuma ei vähentänyt koiramäärää, vaan rekisteröintimäärät nousivat tuolloin silloisiin ennätyslukemiin. Koirat kävivät myös kaupaksi suurista rekisteröintimääristä huolimatta.

Todelliset sankarit palkittiin

Kennelliitto palkitsi Voittaja 2009 -näyttelyn yhteydessä 12.12. kuusi sankarikoiraa yhdessä Tapiola-ryhmän kanssa. Sankarikoira-arvon saaneet koirat ovat yhtä lukuun ottamatta tavallisia kotikoiria, jotka ovat toiminnallaan auttaneet pelastamaan yhden tai useamman ihmishengen. Sankarikoiran arvo myönnettiin esimerkillisestä toiminnasta myös yhdelle poliisikoiralle.

Palkittavista koirista kääpiömäyräkoira Papu, valkoinenpaimenkoira Figo ja collie Mio vainusivat tulipalon jo ennen palovaroittimia. Sekarotuinen Pöhnä-koira hälytti perheen äidin viime tingassa paikalle auttamaan epilepsiakohtauksen saanutta lasta ja kultainennoutaja Alma puolestaan opasti auttajat metsässä sairauskohtauksen saaneen isäntänsä luokse. Poliisikoira Oton panos dementiaa sairastaneen vanhuksen etsinnöissä oli ratkaiseva. Kennelliitto on myöntänyt sankarikoiran arvoja vuodesta 1997.

Rahastolla tukea koirien terveystutkimukseen

Kennelliitto ja Helsingin yliopiston eläinlääketieteellinen tiedekunta julkistivat tänään yhteistyössä Koirien terveystutkimusrahaston, jonka avulla parannetaan korien terveystutkimuksen sekä terveydenhoidon mahdollisuuksia. Rahaston kautta lahjoitusten tuotto ohjataan Helsingin yliopistossa tehtävään koirien kliiniseen tutkimukseen sekä geenitutkimukseen.

Koirien terveyden edistämisellä on merkitystä myös omalle terveydellemme: koirien sairaudet ovat pitkälti samoja kuin ihmisten, ja tutkimustietoa voidaan soveltaa usein lajista toiseen. Tutkimustyön tekeminen on kuitenkin kallista, ja riittävä rahoitus on usein pullonkaulana tärkeiden projektien edistämiselle. Tänään julkistettu Koirien terveystutkimusrahasto toimii pitkäjänteisesti tutkimushankkeiden jatkuvuuden varmistamiseksi.

Rahaston toimintaa voi tukea monin eri tavoin. Suorien lahjoitusten lisäksi rahastoa voi tukea esimerkiksi ostamalla rahaston maskottikoiran, jonka tuotto menee rahaston hyväksi.

Tanssin tahteja ja lelukoiria

Viikonlopun tapahtumassa on paljon erilaista koira-aiheista ohjelmaa. Voittaja 2009- ja Pohjoismaiden Voittaja 2009 -näyttelyissä nähdään molempina päivinä muun muassa koiratanssia, joka on Suomessa vielä suhteellisen uusi laji. Ensi vuoden aikana koiratanssista tulee kuitenkin Suomessa myös virallinen kilpailumuoto.

Koiratanssin saloihin tutustuu Messukeskuksessa myös tanssin tuhattaituri Aira Samulin, joka ottaa osaa koiratanssi-esitykseen molempina päivinä. Opettajina Samulinilla ovat koiratanssin Pohjoismaiden mestarit Sini Eriksson ja shetlanninlammaskoira Sonic.

”On hienoa, että tällaisia kaikille sopivia lajeja kehitetään ja tuodaan Suomeen! Olen sanonut ennenkin, että tanssi on terapiaa, ja koiratanssissa yhdistyy tanssi ja musiikki hienolla tavalla ihmisen ja koiran väliseen sanattomaan yhteyteen. Tämä, jos mikä, terapoi parhaassa tapauksessa niin ihmistä kuin koiraakin”, Samulin iloitsee.

Voittaja-näyttelyiden yhteydessä järjestetään molempina päivinä myös leikkimielinen lelukoiranäyttely alle 10-vuotaille lapsille. Kummankin näyttelypäivän päätteeksi tuomarina toimivan Aira Samulinin tehtävänä on valita viisi mukavinta lelukoiraa. Tehtävä ei ole helppo, sillä suureen suosion saaneeseen näyttelyyn ilmoittautui lauantaina lähes sata lasta. Sunnuntaina näyttelyyn odotetaan saman verran innokkaita lelukoiranomistajia.

Voittaja-näyttelyissä mukana useita rotuharvinaisuuksia

Kennelliiton järjestämiin Voittaja 2009 - ja Pohjoismaiden Voittaja 2009 -koiranäyttelyihin osallistuu viikonlopun aikana yli 17 000 koiraa. Yksipäiväisinä näyttelyinä nämä näyttelyt kuuluvat maailman suurimpien koiranäyttelyiden joukkoon.

Näyttelyissä nähdään molempina päivinä 320 eri koirarotua. Mukana on myös todellisia rotuharvinaisuuksia, kuten luzerninajokoira, vanhatanskankanakoira, kai ja prazky kryzarik. Esimerkiksi vanhatanskankanakoiria on rekisteröity Suomeen viimeisen kymmenen vuoden aikana vain yksi koira ja luzerninajokoiria 12.

Suomen suurin koiratapahtuma jatkuu sunnuntaina 13.12.

Voittaja-koiranäyttelyviikonloppu jatkuu sunnuntaina 13.12., kun Helsingin Messukeskuksessa kilpaillaan Pohjoismaiden Voittaja 2009 -titteleistä. Koiranäyttelyn lisäksi sunnuntaina järjestetään runsaasti myös muuta koira-aiheista ohjelmaa.

Yleisö voi esimerkiksi seurata asiantuntijaluentoja vaikkapa koiran hankintaan tai terveyteen liittyen tai opetella kotikoiran aktivointia. Lisäksi ohjelmassa on muun muassa suosituimpien palveluskoirarotujen esittelyä, agility- ja flyball-näytöksiä sekä Junior handlereiden eli nuorten koiranesittäjien PM-kilpailut. Paikalla rapsutuksia vastaanottamassa ovat myös Kennelliiton kaverikoirat.

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry. on valtakunnallinen koira-alan asiantuntijajärjestö. Vuonna 1889 perustettu Kennelliitto täyttää tänä vuonna 120 vuotta. Kennelliitto jakaa koira-alan asiantuntijatietoa, edistää puhdasrotuisten koirien kasvattamista ja monipuolista koiraharrastusta sekä parantaa koiranpitoa Suomessa. Kennelliitossa on yli 130 000 jäsentä. www.kennelliitto.fi.

Lisätietoja:
Suomen Kennelliitto ry.