Suomen Kennelliiton tytäryhtiö Showlink Oy avasi kesän alussa suunnittelukilpailun, jonka tavoitteena oli löytää Kennelliiton Hyvää elämää koiran kanssa -visiota kuvaava kuosi. Voittajaksi valittiin oman yrityksensä kautta kuvittajana ja graafisena suunnittelijana työskentelevän Kaisa Kartelan ehdotus Uskollinen ystävä.

– Tämän kuosin koiria maalatessani pohdin koirakavereiden lojaaliutta omistajaansa kohtaan. Sitä, kuinka kotona on aina uskollinen ystävä odottamassa ja poikkeuksetta iloisena siitä, että palasit, Kartela kuvaa tekstiilialan ammattilaisten sekä Kennelliiton ja Showlinkin edustajien muodostaman raadin voittajaksi valitsemassa ehdotuksessaan.

Kartelan vesivärein hahmottelemassa työssä on kolme hahmoa, joista voi erottaa pystykorvamaisen, luppakorvaisen ja noutajamaisen koiran. Kuosi tulee koristamaan muiden muassa erilaisia makuu- ja kylpyhuonetekstiilejä, kangaskasseja ja -pusseja sekä kodin sisustustuotteita.

Kollaasi Kartelan työstä

Kuosi otetaan tuotantoon ensi vuonna ja tuotteet lanseerataan vuoden 2020 Koiramessuilla Showlinkin osastolla. Showlinkin yhteistyökumppanina tuotannossa on laadukkaita kodintekstiilejä valmistava suomalainen Familon.

– Koirat eivät edusta mitään yksittäistä rotua, vaan halusin hahmojen kuvaavan tiettyä koiramaista olemusta. Oli mielenkiintoinen haaste yhdistää koira-aihe ja tehtävänannossa toivottu sisustuksellisuus. Pohdin paljon Kennelliittoa tilaajana, Familonin tuoterepertuaaria sekä suomalaista tapaa sisustaa. Mietin esimerkiksi sitä, miltä kuosi näyttäisi sohvatyynyssä, Kartela kertoo.

Korkeatasoinen kilpailu

Kuosikilpailuun saapui kaikkiaan 17 ehdotusta. Ehdotuksia arvioi raati, jonka puheenjohtajana toimi Creative Director Liina Blom IIIIK Into Oy:stä. Lisäksi tuomaristossa olivat Showlink Oy:n toimitusjohtaja Johanna Tuomi, Kennelliiton viestintäpäällikkö Liisa Suoninen, Familon Oy:n Key Account Manager Helena Metsäluoto sekä Touchpoint Oy:n Sustainable Sales Manager Katri Takala.

– Olimme häkeltyneitä siitä, kuinka paljon ja todella ammattimaisesti tehtyjä ehdotuksia kilpailuun tuli. Kaisa Kartelan työ samaan aikaan tiukasti ja lempeästi tuijottavine koirineen kuitenkin erottui joukosta, sillä kuosi on harmoninen, tyylikäs ja sovellettavissa moneen eri tuotteeseen, Showlinkin Tuomi avaa arviointiprosessia.

– Kartelan kädenjäljessä on sellaista pehmeyttä, joka kuvastaa hienosti ihmisen ja koiran suhdetta. Kuosi ei pyri jäljittelemään mitään trendiä, vaan on selvästi omaperäinen, näkee Kennelliiton Suoninen.

Kennelliitto ja Showlink onnittelevat Kartelaa sekä kiittävät kaikkia kilpailuun osallistuneita upeista ehdotuksista!

Kuosikilpailun voittajan Kaisa Kartelan (keskellä) kanssa Kennelliiton viestintäpäällikkö Liisa Suoninen (vasemmalla) ja Showlink Oy:n toimitusjohtaja Johanna Tuomi.

Kuosikilpailun voittaneen Kaisa Kartelan (keskellä) palkitsivat Kennelliiton viestintäpäällikkö Liisa Suoninen (vasemmalla) ja Showlinkin toimitusjohtaja Johanna Tuomi.