Suomen kaikki noin 300 poliisikoiraa ovat mukana Helsingin yliopiston tutkimuksessa, jossa selvitetään koirien ADHD-tyyppistä käyttäytymistä. Tutkimuksessa tarkastellaan koirien ylivilkkautta ja impulsiivisuutta, mikä voi ilmetä esimerkiksi koiran vaikeutena keskittyä pitkäkestoisiin tehtäviin. Lisäksi tutkitaan näiden ominaisuuksien geenitaustaa ja ominaisuuksiin vaikuttavia ympäristötekijöitä.

Kevään aikana jokaiselta poliisikoiralta otetaan verinäytteet geenitutkimusta varten. Poliisikoiranohjaajat myös täyttävät kyselykaavakkeen, jossa muun muassa arvioidaan koiran käyttäytymistä eri tilanteissa.

– On hienoa, että saamme olla mukana tärkeässä tutkimuksessa. Poliisikin hyötyy, kun tutkimustulosten perusteella ymmärrämme paremmin koirien käyttäytymistä. Yliaktiivisuus ja ongelmakäyttäytyminen hankaloittavat koiran kouluttamista ja työtehtävien suorittamista, kertoo ylikomisario Mikko Maunuksela poliisikoiralaitokselta.

– Tutkimustuloksista on varmasti apua myös jalostustoiminnassa, eli voidaan paremmin varmistaa se, että vain halutut ominaisuudet siirtyvät seuraaville koirasukupolville. Poliisi saa siis jatkossa aiempaa todennäköisemmin koulutettavaksi pentuja, jotka soveltuvat hyvin virkakoiriksi.

Helsingin yliopiston koiragenetiikan tutkimusryhmää johtaa professori Hannes Lohi. Tutkimushanke on kolmivuotinen, ja siinä on mukana myös yhteistyökumppaneita Kanadasta ja Portugalista.

Lisätietoa tutkimuksesta

Suomen Kennelliitto toimii tiiviissä yhteistyössä maamme hyötykoiratahojen kanssa. Kennelliiton yhteistyötahoina ovat niin virkakoirat kuin henkilökohtaiset hyötykoirat. Yhteistyön tarkoituksena on tuoda esiin koirien arvokas rooli yhteiskunnan ja yksittäisten ihmisten hyväksi. Kennelliitto täyttää tänä vuonna 125 vuotta. Juhlavuonna esitellään kuukausittain hyötykoirataho. Toukokuun teemana on poliisikoirat.

Hyötykoirat esittelyssä vuonna 2014:

Tammikuu Tullilaitoksen koirakoulu (Kansainvälinen Tullipäivä 26.1.)
Helmikuu Rikosseuraamuslaitos
Maaliskuu Rajavartiolaitos (Rajavartiolaitoksen vuosipäivä maaliskuussa)
Huhtikuu Opaskoirakoulu (kansainvälinen opaskoirapäivä huhtikuun viimeinen keskiviikko)
Toukokuu Poliisikoirat (poliisitoiminnan ”aloituspäivä” Hector-koiran maahantulopäivä)
Kesäkuu Puolustusvoimat (Puolustusvoimien lippujuhla 4.6.)
Heinäkuu hyötykoiratoimikunnan esittely Maailman Voittaja 2014 -näyttelyssä
Elokuu Avustajakoirat