Pelastuskoirakon käyttöönottotarkastukseen eli VIRTA -tarkastukseen hakeutuvilta koirakoilta vaaditaan jatkossa hyväksytty suoritus edustamansa liiton haku- ja jälkitulosten kokeista. Nämä tulokset vaaditaan siten, että yhdestä lajista vaaditaan korkeamman tason hyväksytty koetulos ja toisesta lajista vähintään alemman tason hyväksytty koetulos. Rauniokoetuloksia ei huomioida VIRTA -tarkastukseen hakeutuvalta koirakolta.

Poliisikoiralaitos, Suomen Palveluskoiraliitto ja Suomen Pelastuskoiraliitto sopivat vielä vaatimuksen kirjaamistavasta ja päivitetty VIRTA -tarkastuksen ohjeistus tullaan liittämään osaksi Poliisihallituksen kadonneen henkilön etsintää ja vapaaehtoisten käyttämistä koskevaa ohjeistusta. Poliisikoiralaitos, Suomen Palveluskoiraliitto ja Suomen Pelastuskoiraliitto tiedottavat SPR:lle ja Vapaaehtoiselle pelastuspalvelulle uuden ohjeistuksen sisällöstä.

Tämä vaatimus koskee ohjeen voimaanastumisen jälkeen VIRTA -tarkastukseen hakeutuvia koirakoita. Uusi sääntö tulee voimaan 1.1.2018 alkaen.

Yhdistysten tulee huomioida tuleva muutos ja koulutuksellisesti pyrkiä kahden lajin tavoitteeseen jo ennen ohjeen voimaanastumista.

Tarkastukseen pääsemiseksi koirakolla tulee edelleen olla Vapaaehtoisessa Pelastuspalvelussa (Vapepa) toimivan koiraryhmän ryhmänjohtajan suositus, joka esitetään tarkastukseen tultaessa. Mikäli tarkastukseen oikeutetun koirakon yhdistyksellä ei ole omaa hälytysryhmää, suosittelijana toimii koirakon oman yhdistyksen puheenjohtaja.