Kennelliitto on painattanut kauniin seinäkalenterin kotimaisten koirarotujen juhlavuoden kunniaksi. Kalenterin päätähtinä ovat suomenpystykorva, suomenajokoira, karjalankarhukoira, lapinporokoira ja suomenlapinkoira. Erä suosittuja kalentereita on laitettu myyntiin Showlink Shopiin 5 euron hinnalla. Kalenterin ostaminen on merkittävä teko kotimaisten koirarotujen hyväksi, sillä kalenterien tuotto lahjoitetaan lyhentämättömä

Geenipankin avulla turvataan rotujen geneettinen monimuotoisuus ja säilyminen myös tulevaisuudessa. Sitä ei ole tarkoitettu rodun kehittämiseen vaan kannan elvyttämiseen, jos tarve niin vaatii.

Osa pankista pidetään pitkäaikaisessa säilytyksessä ja sitä käytetään ainoastaan äärimmäisessä hätätilanteessa, jossa rotu on luotava uudestaan.

Geenipankkiin kerätään jokaisesta viidestä rodusta noin 30 uroksen geenejä. Kalenterin tuotot käytetään urosten geenien keräämiseen.

Suomen Kennelliitto, kotimaisten rotujen järjestöt ja Luonnonvarakeskus päättivät geenipankin perustamisesta elokuussa 2015.

Osta kalenteri täältä

Lue lisää geenipankista