Omistajailmoituksella henkilö voi ilmoittaa itsensä koiran omistajaksi, jolloin omistajatieto lisätään Kennelliiton rekisteriin.

Kennelliiton jäsenet voivat edelleen tehdä omistajailmoituksen tai -muutoksen sähköisesti Omakoira-palvelussa. Omakoirassa tehtävään omistajailmoitukseen tarvitaan valtuutusavain. Valtuutusavain on rekisteritodistuksen omistajailmoitusosassa ja se löytyy myös omistajatodistuksesta. Valtuutusavain on kertakäyttöinen. Mikäli henkilöllä ei ole valtuutusavainta, täytyy ilmoitus tehdä postitse. Omistajailmoitus on nyt helppo tehdä täyttämällä uusi lomake ja lähettämällä se lomakkeessa merkittyyn osoitteeseen.

Koiran ensimmäinen omistajailmoitus on maksuton. Omistajanmuutos maksaa hinnaston mukaisen omistajanmuutosmaksun.

Kennelliiton omistajailmoitus tai -muutoslomake

Kadonneen koiran omistaja voidaan löytää omistajatietojen avulla

Omistajatietojen löytyminen Kennelliiton rekisteristä on erityisen tärkeää esimerkiksi tilanteessa, jossa koira katoaa.

Koiran tunnistusmerkintä sisältää ainoastaan numerosarjan, joka ei yksin kerro kuka koiran omistaa. Kun omistajatiedot löytyvät rekisteristä, saa viranomainen tai kunnallinen löytöeläinsuoja koiran omistajan selville ottamalla yhteyttä Kennelliittoon. Mikäli omistaja on antanut luvan tietojen julkaisuun, voi kuka tahansa löytää omistajan tiedot kirjoittamalla koiran tunnistusmerkinnän numerosarjan Kennelliiton jalostustietojärjestelmän hakukenttään.