Ruokavirasto on tiedottanut tänään 25.9.2019 peruvansa suosituksensa siitä, että koiria ei tuotaisi Norjasta Suomeen eikä koiria vietäisi Suomesta Norjaan. Suomen Kennelliiton hallitus on tänään ollut yhteydessä Norjan ja Ruotsin kennelliittoihin ja arvioinut tilannetta tämän jälkeen. Norjassa asuvien koirien tapahtumakielto Suomessa jatkuu aiemmin ilmoitetun mukaisesti 30.9. saakka.

– Saamiemme tietojen mukaan Norjan Kennelliitto pitää edelleen voimassa suosituksen siitä, että maassa asuvat koirat eivät osallistuisi koiratapahtumiin ulkomailla. Jatkamme aiemmin ilmoitettua tapahtumakieltoa Suomessa, kunnes saamme uutta tietoa Norjasta, sanoo Kennelliiton hallituksen varapuheenjohtaja Tuula Laitinen. Myöskään Ruotsin Kennelliitto ei ole toistaiseksi purkanut tapahtumakieltoaan.

Norjan Kennelliitto tiedotti 16.9.2019, että Norjassa koirilla ilmenneen vakavan veriripulitaudin takia kokeet, kilpailut ja koiranäyttelyt Norjassa on peruttu toistaiseksi siihen saakka, kunnes Norjan viranomaisilta saadaan uutta tietoa tautitilanteesta. Norja ei lähetä maajoukkueita kansainvälisiin arvokilpailuihin ulkomaille. Lisäksi Norjan Kennelliitto suosittelee, että norjalaiset koiranomistajat eivät osallistuisi koiratapahtumiin ulkomailla.

Norjan eläinlääkintäviranomaisten tarkennettua ohjeitaan siitä, miten koirien kanssa tulee toimia Norjassa, päätti Norjan Kennelliitto sallia 17.9.2019 eräiden kokeiden ja kilpailuiden järjestämisen maassa. Listaa täydennettiin tämän jälkeen 23.9.2019. Viranomaisten ohjeiden mukaisesti kaikki nämä kokeet ja kilpailut ovat sellaisia, joissa koirien kontaktia toisiinsa voidaan rajoittaa.

Suomen Ruokavirasto kertoi tiedotteessaan 6.9.2019, että se suosittelee varotoimenpiteenä välttämään koirien tuontia Norjasta Suomeen ja koirien viemistä Suomesta Norjaan. Suomessa vastaavaa, tietylle paikkakunnalle tai alueelle keskittyvää koirien sairastapausten keskittymistä ei ole todettu.

Ruokavirasto totesi tiedotteessaan 25.9.2019, että Norjan viranomaisen mukaan tapausten määrä näyttää viime päivinä olleen laskusuunnassa. Taustakyselyiden antaman tiedon perusteella sairautta ei pidetä kovin tarttuvana koirasta toiseen. Tutkimuksissa on poissuljettu useita tunnettuja taudinaiheuttajia, ja toistaiseksi sairastapauksille ei ole löydetty selvää yksittäistä syytä tai yhdistäviä taustatekijöitä.

Ruokaviraston tiedote löytyy viraston verkkosivuilta.

Lisätiedot:

Tuula Laitinen