Jotta koira voi kilpailla kansainvälisistä sertifikaateista CACIBeista ja CACITeista ja kansainvälisestä valionarvosta, täytyy koiran rodun olla FCI:n hyväksymä. Lisäksi koira pitää olla rekisteröity FCI:n hyväksymään rekisteriin ja sillä pitää olla täysi sukutaulu vähintään kolmelta sukupolvelta.

Kansainvälisen valionarvon sääntöön tehty muutos koskee koiran sukutaulussa olevia koiria. Uuden säännön mukaan FCI:n sertifikaateista ja kansainvälisestä valionarvosta voi kilpailla myös koira, jonka sukutaulussa on liitännäisrekistereissä, esimerkiksi Suomen EJ- tai ER-rekisterissä, olevia koiria. CACIBeista ja kansainvälisen muotovalionarvosta kilpailevan koiran on kuitenkin itse kuuluttava johonkin FCI:n hyväksymistä rekistereistä, esimerkiksi FI-rekisteriin.

Vahvistamattomien, ennen 14.11.2012 saatujen CACIBien hakeminen

Jos koira, jolla on sukutaulussaan EJ- tai ER-rekisterissä olevia koiria on saanut CACIBin ennen 14.11.2012 ja FCI ei ole sitä hyväksynyt, hyväksytään nämä CACIBit nyt muuttuneen säännön ansiosta. Jos koiralla on jo kansainvälisen muotovalion arvoon oikeuttava määrä CACIBeja tai vahvistamattomia CACIBeja, tehdään kansainvälisen muotovalionarvon hakemus normaalisti Kennelliittoon, joka toimittaa hakemuksen FCI:lle.

Vahvistamattomista CACIBeista tulee toimittaa hakemuksen mukana kaikki asiaan liittyvät dokumentit kuten arvostelulomake ja CACIC-palkintolipuke. Jos koiralla on vahvistamattamia yksittäisiä CACIBeja, jotka se on saanut ennen 14.11.2012 tulee myös niistä olla yhteydessä Kennelliittoon ja toimittaa asiaan liittyvät dokumentit osoitteeseen valiot@kennelliitto.fi. Kennelliitto toimittaa hakemukset edelleen FCI:lle.

Katso FCI:n tekemät muutokset kansainväliseen valionarvon sääntöön pohjoismaisten noutajien, spanieleiden ja vesikoirien osalta täältä.

Päivitetty tiedotteeseen 8.9.2015: vahvistamattomien ennen 14.11.2012 saatujen CACIBien hakeminen