Suomen valionarvosääntöjen mukaan tullakseen Suomen muotovalioksi koira tarvitsee vähintään kolme sertifikaattia kolmelta eri palkintotuomarilta. Vähintään yksi sertifikaateista on saatava koiran täytettyä 24 kuukautta. Tämän lisäksi on mahdollisia rotukohtaisia koepalkintovaatimuksia.

Säännöissä todetaan myös, että koiralta, joka on yli 24 kuukauden ikäisenä saavuttanut jonkun muun maan muotovalionarvon, vaaditaan vain yksi sertifikaatti Suomesta sekä mahdolliset lisävaatimukset. Tämän sertifikaatin koira on voinut saada alle 24 kuukauden iässä.

Jos koira kuitenkin valioituu alle 24 kuukauden iässä esimerkiksi Venäjän muotovalioksi, ei se voi valioitua Suomessa ainoastaan yhdellä sertifikaatilla, vaan sen on Suomen valionarvosääntöjen mukaisesti kerättävä kolme Suomen muotovalionarvoon oikeuttavaa sertifikaattia. Yli 24 kuukauden iässä päivätty valiodiplomi ei riitä, sillä siihen ei merkitä päivää, jolloin koira on kolmannen sertifikaatin saavuttanut.

Ulkomaisista valionarvoista Suomen Kennelliitto edellyttää kolmannen sertifikaatin liitteenä lähetettäväksi päivättyä arvostelulomaketta tai sertifikaattikorttia, josta ilmenee päiväys, milloin viimeinen sertifikaatti on saavutettu. Koiran tulee siis olla saavuttanut ulkomainen niin sanottu valiova sertifikaatti vähintään 24 kuukauden iässä.

Suomen valionarvosäännöt

Suomen Kennelliitto ry