Kennelliitto järjestää Maailman Voittaja -koiranäyttelyn Messukeskuksessa Helsingissä 8.-10. elokuuta. Näitä koiranäyttelyiden MM-kisoja on maailmalla odotettu, sillä suomalaisten tiedetään järjestävän kaikki koiratapahtumat erinomaisesti. Tapahtuma huipentuu sunnuntaina maailman parhaan koiran valintaan.

Kennelliitto järjesti Maailman Voittaja -koiranäyttelyn ensimmäisen kerran vuonna 1998. Tapahtuma onnistui yli odotusten ja siitä tuli esimerkki – ”the Helsinki standard” – kerran vuodessa eri puolilla maailmaa pidettävän näyttelyn uusille järjestäjille.

Kennelliitto sai tämän näyttelyn järjestettäväkseen toista kertaa, kun liitto juhlii tänä vuonna 125-vuotistaivaltaan. Tälläkin kerralla Kennelliitto aikoo yllättää koko koiramaailman.

– Ensimmäistä kertaa maailmassa näyttelyn kaikki tulokset julkaistaan reaaliajassa internetissä. Kennelliitto on kehittänyt järjestelmää vuosia ja tätä uutta ominaisuutta odotetaan maailmalla innolla. Kaikkien päivien loppukilpailut näytetään myös livenä tapahtuman nettisivuilla, kertoo näyttelyn puheenjohtaja Kari Järvinen.

Maailman Voittaja -tapahtuma on hiottu viimeistä piirtoa myöten. Näyttelylle on sävelletty oma tunnuskappale ja musiikista vastaa oma housebandi Jimmy Cola jousiryhmineen. Näyttelyn palkintoina jaetaan lasitaiteilija Tarmo Maarosen suunnittelemia uniikkeja lasiesineitä.

Näyttelyn loppukilpailut juontaa Leena Sarvi. Tapahtuman aikana järjestettävien ohjelmien juontajina ovat muun muassa Satu Tuomisto ja Heidi Sohlberg.

Ilmoittautuminen vauhdissa

Näyttelyyn on ilmoitettu jo yli 19 000 koiraa ympäri maailmaa. Ilmoittautuminen päättyy 9. heinäkuuta. Kaukaisimmat näyttelyvieraat tulevat Filippiineiltä, Australiasta, Perusta, Brasiliasta ja Japanista. Eniten ulkomaisia koiria odotetaan Venäjältä.

Maailman Voittajassa halutaan esitellä upeita suomalaisia rotuja koko maailmalle. Siitä syystä Kennelliitto on kutsunut suomalaiset rodut osallistumaan näyttelyyn ilmaiseksi.  Näyttelyyn onkin ilmoitettu eniten lappalaiskoiria, suomenlapinkoiria tulee yli 400 ja lapinporokoiria lähes 200.

– Olemme iloisia, että Helsingin näyttely on saanut näin suuren suosion. Siitä on tulossa yksi maailman suurimmista koiratapahtumista. Lappalaiskoirat ja muutkin suomalaiset rodut ovat iloksemme suurin joukoin esittäytymässä maailmalle, Kennelliiton toiminnanjohtaja Markku Mähönen sanoo.

Tietoa eri koiraroduista

Näyttelyssä on suuri määrä yksittäisten rotujen edustajia, mutta nyt on mahdollista tutustua myös erittäin harvinaisiin koirarotuihin. Eri rotuja on ilmoitettu näyttelyyn jo yli 350.

Rotuihin voi tutustua näyttelykehien laidoilla ja rotujärjestöjen esittelypisteillä. Vinkkejä koiranhankintaan annetaan myös Kennelliiton osastoilla.

Yleisö voi ostaa pääsyliput tapahtumaan Messukeskuksen verkkokaupasta tai tapahtuman aikana Messukeskuksen sisäänkäynneiltä.

Lisätietoja:
Näyttelyn viestintäjohtaja Kaija Unhola, 050 432 0844, viestinta@kennelliitto.fi.

www.worlddogshow2014.fi