Kouvolalaisen Tommi Ruokosuon omistama Kuohukorven Missi voitti karjalankarhukoirien valtakunnallisen SM-kilpailun eli Hirvenhaukut-ottelun jo viidennen kerran. Missi teki tuloksella rotunsa historiaa – sillä on nyt koossa eniten ottelun voittoja. Hirvenhaukut-ottelu järjestettiin 21.–22. marraskuuta Haminassa.

Voitto oli 9-vuotiaalle Missille neljäs peräkkäinen, viides voitto on vuodelta 2010. Aikaisemmin neljään voittoon oli yltänyt 70-luvun suuruus Pörri. Karjalankarhukoirien SM-kisat eli Hirvenhaukut on järjestetty vuodesta 1957 lähtien.

Tänä vuonna Missin ykkössija irtosi 95 pisteellä. Toiseksi ottelussa tuli Ojavaaran Jymy, omistaja Timo Piipponen. Jymy haukkui ottelun parhaan yhteistuloksen eli lauantaina 90,5 pistettä ja sunnuntaina 91,5 pistettä. Kolmas oli Jari Hakulisen omistama Kuohukorven Jaki, joka haukkui myös 91,5 pistettä. Toisen sijan Jymylle ratkaisi toisena päivänä saatu korkeampi tulos.

Lauantaina satoi märkä, uusi lumi, joka heikensi selvästi päivän tulostasoa. Kaiken kaikkiaan tulostaso oli kuitenkin kova, sillä kaikki koirat saivat jompana kumpana päivänä 1-tuloksen ja yli 90 pisteen tuloksia haukuttiin useita.

Kennelliitto valitsi Kuohukorven Missin vuoden 2014 Eräkoiraksi. Perusteluissa mainittiin, että Missi on poikkeuksellinen metsästyskoira ja yhtä lahjakkaita syntyy hyvin harvoin. Missillä on viisi pentuetta ja jälkeläisistäkin löytyy jo käyttövalioita.

Katso ottelun tunnelmia Facebookista