Koirien kanssa harrastetaan aktiivisesti ja entistä monipuolisemmin. Vuonna 2016 erilaisissa kokeissa ja kilpailuissa käytiin 188 153 kertaa. Kasvua edelliseen vuoteen oli 3,8 prosenttia. Koiranäyttelyissä käytiin 188 032 kertaa, mikä on 6,7 % vähemmän kuin edellisvuonna. Myös joidenkin perinteisten metsästyslajien suosio on laskenut ja niiden rinnalla monet tuntemattomammat harrastuslajit kasvattavat suosiotaan.

Agility on noussut viimeisen vuoden aikana suuren yleisön tietoisuuteen. Agilityn urheilustatus sai vahvistuksen, kun Suomen Agilityliitto hyväksyttiin marraskuussa 2016 Suomen Olympiakomitean jäseneksi. Lajin suosio jatkaa kasvuaan ja vuonna 2016 kilpailusuorituksia oli 127 500, mikä on 7,5 % enemmän kuin vuonna 2015.

Vuonna 2014 virallistetun rally-tokon suosio kasvaa huimaa vauhtia. Viime vuonna lajissa kilpailtiin 10 150 kertaa, eli 34 % enemmän kuin vuonna 2015, jolloin suorituksia oli 7 556. Rally-toko yhdistelee elementtejä tokosta, agilitystä ja koiratanssista.

Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen näkee agilityn ja rally-tokon suosion perustuvan koiran ja sen ohjaajan tiiviiseen yhteistyöhön.

– Ihmiset haluavat olla osallisena toiminnassa. Näissä lajeissa ohjaajan osuus on suurempi kuin näyttelyissä, jolloin koiran ja ihmisen yhteistyön merkitys korostuu. Molempia lajeja on myös helppo lähteä kenen tahansa kokeilemaan, eikä harrastamisen tarvitse viedä aina kisakentille, pohtii Lehkonen.

Koirien kanssa harrastetaan monipuolisesti. Aikaisemmin koe- ja kilpailutilastojen kärkipaikkoja pitäneiden metsästyslajien rinnalle nousee jatkuvasti uusia, suosiotaan kasvattavia lajeja. Vuonna 2016 suoritukset lisääntyivät esimerkiksi koiratanssissa, paimennuksessa ja vinttikoirien ratajuoksussa.

– On hienoa, että meillä on näin laaja kirjo erilaisia koiraharrastuslajeja. Jokaiselle harrastajalle ja koiralle, rotuun katsomatta, löytyy varmasti sopiva harrastus, summaa Lehkonen.

Katso tilastosta, mitä koirien kanssa harrastettiin vuonna 2016

Suomen Kennelliitto - Finska Kennelklubben ry. on valtakunnallinen koira-alan asiantuntijajärjestö. Liiton jäseninä on yli 2 000 koiraharrastusyhdistystä, henkilöjäsenet mukaan laskettuna jäseniä on noin 150 000.

Suomen Kennelliitto ry.
viestinta@kennelliitto.fi