Koiramessut käynnistyi vilkkaasti lauantaina Messukeskuksessa. Parkkihallit täyttyivät jo aamupäivällä ja yleisöä riitti niin näyttely- kuin ohjelmakehienkin laidoilla. Yleisöä kiinnostivat etenkin koiratanssikilpailut, koiraharrastuslajien näytökset, rotuesittelyt ja koiranhoitovinkit sekä ostosmahdollisuudet ja hyötykoirat. Suomalaiset nappasivat kultaa koiratanssin joukkuekilpailussa.

Suositulla rotutorilla on myös riittänyt vilinää. Yleisö on päässyt tutustumaan 33 eri yhdistyksen koirarotuihin ja toimintaan. Kennelliitto ja Royal Canin valitsivat lauantaina rotutorin parhaan yhdistyksen esittelypisteen. Voittajaksi valittiin Westiekerho ry:n piste.

- Westiekerhon osasto oli lämminhenkinen, tunnelmallinen ja kutsuva. Huomasi, että osaston taustalla oli kokonaisvaltaista suunnittelua. Osasto oli myös informatiivinen niille, jotka ovat kiinnostuneita westieistä, Royal Canin Finlandin viestintäpäällikkö Sari Varis ja Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Helena Suni perustelivat.

Isovillakoira ja samojedinkoira näyttelyiden parhaat koirat

Lauantaina Koiramessujen yhteydessä järjestetyissä Helsinki Winner -koiranäyttelyssä ja Helsinki Puppy Show -pentunäyttelyssä on nähty yli 7000 koiraa 330 eri rodusta. Helsinki Winner -näyttelyyn osallistui suomalaiskoirien lisäksi koiria 15 eri maasta. Eniten ulkomaisia koiria tuli näyttelyyn Venäjältä, Ruotsista, Norjasta ja Virosta.

Helsinki Winner 2015 -koiranäyttelyn paras koira on isovillakoira Da Maya Huffish Copyright Woman. Koiran omistavat Charlotte Sandell ja Zuleika E Torrealba Ruotsista. Helsinki Puppy Show -pentunäyttelyssä parhaaksi koiraksi valittiin samojedinkoira Ikiliikkujan Gracious Glory, omistajana Elise Lehtinen. Toiseksi paras koira oli englanninvinttikoira Salgreys Elite At Belle Etual, omistajana Johanna Tiala Suomesta. Kolmas oli welsh corgi pembroke Andvol Kolombina, jonka omistaa Tatiana Zabelina Venäjältä. Neljänneksi sijoittui punainen irlanninsetteri Applegrove Bechamel, omistajana venäläinen Igor Trusov. Näyttelyn parhaat koirat valitsi norjalainen Espen Engh.

Pentunäyttelyssä samojedinkoiran jälkeen toiseksi tuli pitkäkarvainen estrelanvuoristokoira Steppen Hill's Jolene, omistajana Hannu Lainio-Kasvala. Kolmas oli Sarianna Kujasen gascognenbassetti Leonard Des Vallees Longeronnaises ja neljänneksi sijoittui lagotto romagnolo Bazolo Kaspar, omistajana Inge-Maj Estupiñan. Pennut sijoitti järjestykseen Maija Mäkinen.

Suomalaiset menestyivät koiratanssissa

Suomi voitti koiratanssin joukkuekultaa lauantaina Koiramessuilla. Suomen joukkue nappasi voiton sekä seuraamisessa musiikin tahtiin eli Heelwork to Musicissa että vapaatanssissa eli Freestylessä. Molemmissa lajeissa toiseksi tuli Ruotsi ja kolmanneksi Tanska.

Suomen joukkue keräsi HTM:ssä 79,47 pistettä, Ruotsi 78,30 pistettä ja Tanska 74,03 pistettä. Freestylessä Suomi sai 80,53 pistettä, Ruotsi 79,97 pistettä ja Tanska 71,63 pistettä.

Joukkuevoitot ratkesivat, kun lauantain yksilötulokset laskettiin yhteen.

Koiramessut jatkuvat sunnuntaina Messukeskuksessa. Luvassa on muun muassa koiratanssin yksilökilpailut ja paljon koiramaista ohjelmaa. Muista myös koskettava sankarikoirien palkitseminen ja paljon muuta. Mukana on sunnuntainakin lähes 8000 koiraa ja 100 myyjää. Tule mukaan!

www.koiramessut.fi

Katso kuvia Koiramessujen Facebook-sivulta