Kennelliiton järjestämän KoiraExpo-seminaarin mielenkiintoiset luennot käsittelevät muun muassa koiran persoonallisuutta, hyvinvointia ja terveyttä. Luennot tarjoavat tietoa ihmisen parhaasta ystävästä niin aktiivisille harrastajille kuin koiran hankintaa vasta harkitsevillekin. Huippupuhujien tähdittämä seminaari järjestetään Messukeskuksessa Helsingissä 8.-9. helmikuuta.

KoiraExpossa luennoi koira-alan ammattilaisia Suomesta ja ulkomailta.

Suosittu eläintenkouluttaja ja koulutusneuvoja Tommy Wirén luennoi molempina päivinä koiran rodunomaisen käytöksen muokkaamisesta. Luennolla pohditaan muun muassa, miten koiran vahvoja rodunomaisia ominaiskäytöksiä voi muokata positiivisella vahvisteella. Wirén antaa myös neuvoja siihen, kuinka koira hallitaan tilanteessa, jossa sisäinen ääni vie koiraa toisaalle.

Suomessa on ensi kertaa koolla joukko koiriin perehtyneitä asiantuntijoita, jotka kertovat mielenkiintoisia asioita koirien tunteista, peloista ja pennun kasvatuksesta.

”Ymmärtääkö koirasi sinua?”, kysyy luennollaan tohtori Juliane Kaminski Portsmouthin yliopistosta. Koira on ensimmäinen eläin, joka on elänyt jo kauan ihmisen läheisyydessä. Ihminen on muokannut koiran käyttäytymistä ja esimerkiksi sen ajatteluun, oppimiseen ja muistamiseen liittyviä taitoja. Koira näyttäisi sopeutuneen ja kehittäneen taitoja, jotka ovat samankaltaisia kuin ihmisillä. Koirat esimerkiksi pystyvät joustavasti seuraamaan ihmisten välisen kommunikaation muotoja.

”Miten eläimet kokevat maailman?” on Lincolnin yliopiston tohtori Daniel Millsin aihe. On mahdotonta täysin selvittää, miten muut eläimet kokevat maailman. Tämän asian tutkiminen on ollut tieteelle merkittävä haaste, mutta viimeaikaiset edistysaskeleet eläinten hyvinvointitieteessä ovat mahdollistaneet erilaisten lähestymistapojen kehittämisen eläinten tunnemaailman arviointiin. Tätä kehitystyötä on tehty Lincolnin yliopistossa, tavoitteena määritellä tarkemmin käyttäytymisen ongelmia ja tarjota tarkempia neuvoja niiden ehkäisemiseen. Millsin tutkimuskohteena on myös käyttäytymisongelmien sekä muun käyttäytymisen taustoihin liittyvä vertaileva psykologia.

”Miten varmistaa pennuille hyvät eväät elämää varten?” on tohtori Rachel Caseyn aihe. Rachel Casey työskentelee lemmikkieläinten käyttäytymisen ja hyvinvoinnin lehtorina Bristolin yliopistossa. Caseyn mukaan pennun aikainen sosiaalistaminen on tärkeää sen myöhemmän kehityksen kannalta. Luennossa kerrotaan sosiaalistamisen merkityksestä sekä keinoista, joilla voimme varmistaa pennuille hyvät eväät elämää varten ja ehkäistä ongelmakäyttäytymistä, kuten pelkoja ja liiallista aggressiivisuutta.

Kennelliitto juhlii vuonna 2014

Kennelliitto täyttää tänä vuonna 125 vuotta, ja KoiraExpo on osa Kennelliiton juhlavuoden tapahtumia. KoiraExpo huipentuu lauantaina iltatapahtumaan, jossa juhlitaan Kennelliiton 125-vuotista taivalta.

KoiraExpoon ja illan juhlaan ovat kaikki koirista kiinnostuneet tervetulleita osallistumaan. Yhden päivän seminaarihinta on 90 euroa, kahden päivän hinta on 150 euroa ja juhlaillan illalliskortti maksaa 70 euroa. Median edustajat voivat akkreditoitua tapahtumaan täällä.

Lue lisää KoiraExposta ja ilmoittaudu mukaan!

Lisätietoja:
Suomen Kennelliiton viestintäpäällikkö