Koira-alan huippuseminaari KoiraExpo houkutteli Messukeskukseen Helsinkiin noin 600 koiraharrastajaa. Expo käynnisti Kennelliiton juhlavuoden ja sen yhteydessä vietettiin myös 125-vuotisjuhlailtaa. KoiraExpo järjestettiin 8.-9. helmikuuta.

KoiraExpo on vuosittain järjestettävä koira-alan asiantuntijaseminaari. Juhlavuoden kunniaksi se oli avoin kaikille ennakkoon ilmoittautuneille.

Viikonlopun aikana KoiraExpossa kuultiin luentoja muun muassa koiran persoonallisuudesta, hyvinvoinnista ja terveydestä. Luentojen aiheissa oli huomioitu juhlavuoden teema: Hyvää elämää koiran kanssa.

– On ollut hieno viikonloppu. Monipuolinen ohjelma on sopinut hyvin 125-vuotisteemaan, sanoo Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Helena Suni.

Juhlatunnelmaa lauantai-iltana

Lauantai-ilta huipentui Kennelliiton 125-vuotisjuhlailtaan. Illan aikana paljastettiin valtuuston puheenjohtaja Eeva Anttisen muotokuva, jaettiin kunniamerkkejä ja kuultiin juhlapuheita.

– Oli todella mukavaa, että niin suuri joukko harrastajia oli saapunut paikalle juhlimaan Kennelliittoa, Suni kiittelee.

Kennelliiton kultaisten ansiomerkkien saajista juhlaillassa olivat paikalla Timo Haavisto, Olavi Holmala, Eija Koistinen, Hannu Talvi ja Pentti Vanhahonko. Antero Hinkkanen, Jaakko Talvinen ja Harry Tast saavat merkkinsä myöhemmin.

Pro Cane Sano -mitalit myönnettiin koiran terveyttä edistäneille henkilöille: Anna-Kaisa Järvinen, Anna-Elisa Liinamo ja Elias Westermarck. Lisäksi mitali myönnettiin Yliopistolliselle eläinsairaalalle, jonka mitalin vastaanotti Jussi Anttila.

Juhlaillassa myönnettiin ensimmäistä kertaa Pro Cane -merkit. Hallitus päätti jakaa juhlavuoden kunniaksi merkit henkilöille, jotka ovat auttaneet Kennelliittoa toimimaan koiran puolesta. Merkit saivat Sakari Lassila, Pentti Partanen, Risto Rydman, Marjukka Silolahti, Kaj Sittnikov, Kai Skutnabb, Pirkko Skutnabb ja Sixten Sundell.

Historiikki ja museonäyttely juhlavuoden kunniaksi

KoiraExpossa julkaistiin myös juhlavuoden kunniaksi ilmestynyt kirja Kennelliiton ja koiraharrastuksen historiasta. Kirjan on kirjoittanut Kaija Unhola.

Expossa oli ensimmäistä kertaa nähtävillä juhlavuoden kunniaksi koottu historianäyttely. Se on esillä myös Maailman Voittaja -koiranäyttelyssä elokuussa sekä joulukuun Koira2014-tapahtumassa. Suomen Metsästysmuseossa Riihimäellä näyttely on esillä 13. maaliskuuta alkaen aina kesään asti.

Katso viikonlopun tunnelmia Kennelliiton Facebook-sivuilta.

Lisätietoja:
Suomen Kennelliiton viestintäpäällikkö