Kennelliitto on koonnut kevääseen sopivan muistilistan koiranomistajille. Näillä vinkeillä takaat lähtökohdan mukaville kevätpäiville itsellesi, koirallesi ja naapureillesikin.

Kerää jätökset. Vihertävä ja kukkiva luonto on kauniimpi ilman kasoja. Pidä siis ympäristö puhtaana ja kerää taajamassa aina koiran kakat roskiin hoidetuilta alueilta. Tähän velvoittaa järjestyslakikin.

Pidä koira hihnassa. Monet luonnoneläimet lisääntyvät keväisin. Metsästyslaki määrääkin, että eläimille on annettava lisääntymisrauha ja koirat on pidettävä kytkettyinä tai välittömästi kytkettävissä 1.3.–19.8. muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Huomaathan, että kiinnipitoajan ulkopuolellakin metsästyslaki määrää pitämään koiran kytkettynä, ellei vapaana pitämiseen ole lupaa maanomistajalta tai metsästysoikeuden haltijalta. Järjestyslaissa taas sanotaan, että koira on pidettävä taajamassa aina kytkettynä. Koiran vapaana pitäminen on sallittua ainoastaan koirapuistoissa, koirien harjoituspaikoissa ja suljetuilla piha-alueilla. Koiran tulee näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

Madota koira. Koiralle kannattaa antaa matolääkitys keväisin lumien sulettua. Aikuiset koirat on hyvä madottaa kaksi kertaa vuodessa, pennut useammin. Matkustelu, rokotukset sekä elintavat ja harrastukset voivat lisätä koiran madotustarvetta.

Huomioi kyyt ja punkit. Punkit ja käärmeet ovat monin paikoin jo heränneet kevääseen. Harkitse tarvitseeko koirasi suojata punkeilta jollakin punkkikarkotteella. Hanki myös punkin poistoon tarvittava väline, esimerkiksi punkkilasso tai punkkipihdit. Tarkista koiran turkki punkeilta päivittäin. Jos kyy puree koiraa, pidä puremakohta liikkumattomana ja vie koira eläinlääkäriin. Älä anna koiralle kyytabletteja kyynpuremaan.

Varo heikkoja jäitä. Joissain paikoin vesistöt voivat vielä olla jäässä. Älä päästä koiraa heikoille jäille.

Rokotukset ja passi. Matkustaminen koiran kanssa lisääntyy keväällä ja kesällä. Muista hoitaa koirasi rokotukset ja passiasiat kuntoon ennen reissua.

Älä jätä koiraa kuumaan autoon. Auton sisälämpötila voi kohota korkealle keväälläkin. Älä jätä koiraa autoon, jos lämpötila voi nousta korkeaksi poissaollessasi.

Lisätietoja:

Suomen Kennelliitto ry
Miia Lahti, viestintäpäällikkö
miia.lahti@kennelliitto.fi

Voit olla kiinnostunut myös näistä