Suomen Kennelliitto seuraa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n uutisointia Kiinassa alkuvuonna puhjenneen uuden koronaviruksen aiheuttamasta COVID-19-tartuntatautiepidemiasta. Ohjeistamme tarvittaessa tarkemmin koiraharrastajia ja Kennelliiton tapahtumajärjestäjiä epidemiariskien torjunnassa.

- On ymmärrettävää, että uutiset maailmalla levinneestä koronavirusepidemiasta huolestuttavat myös etenkin kansainvälisiin koiraharrastustapahtumiin osallistuvia koiraharrastajia, toteaa Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Kennelliitto seuraa tiiviisti tilannetta erityisesti Euroopan maissa, sillä suomalaiset koiranäyttelyharrastajat ovat ahkeria näytteilleasettajia maailmalla. Yhteyttä pidetään myös muiden maiden kennelliittoihin.

Ulkomaille koiranäyttelyihin ja muihin vastaaviin koiraharrastustapahtumiin matkaavien kannattaa seurata ulkoministeriön verkkosivuille päivitettäviä matkustustiedotteita, joissa annetaan tarkempia ohjeita eri maihin matkustaville.

Koronavirusepidemian tilanteesta ja siitä, miten virusta voi pyrkiä välttämään, on koottu hyvin ohjeistusta Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n verkkosivuille. Kaikkiin yleisötapahtumiin osallistuvien on hyvä noudattaa THL:n ohjeita käsienpesusta ja yskimishygieniasta. Näiden ohjeiden noudattaminen auttaa myös esimerkiksi tavanomaisen flunssan ja influenssan torjunnassa.

Kansainvälinen kennelunioni FCI on julkaissut 2.3.2020 kannanoton koronaviruksesta. Kannanoton mukaan FCI ei ryhdy toimenpiteisiin koronaviruksen suhteen, sillä toimenpidevalta on kansallisilla viranomaisilla. FCI suosittaa kiinnittämään käsihygieniaan erityistä huomiota koiraharrastustapahtumissa ja välttämään ihmisten keskinäisiä läheisiä fyysisiä kontakteja. Koiranäyttelyissä ulkomuototuomarien tulee pyytää näytteilleasettajia näyttämään itse koiran hampaat.

Katso myös Kysymyksiä ja vastauksia uudesta COVID-19 koronaviruksesta

Tiedotetta päivitetty 2.3.2020 FCI:n kannanotolla.