Valtioneuvosto valitsi helmikuussa uudet jäsenet seura- ja harrastuseläinten hyvinvoinnin neuvottelukuntaan. Neuvottelukunnan toimikausi on kolmivuotinen. Neuvottelukunnan puheenjohtajaksi nimettiin Kennelliiton valtuuston varapuheenjohtaja Mika Leppinen ja jäseneksi Koiramme-lehden päätoimittaja Tapio Eerola.

Kennelliitolla teki ehdotuksen kahdesta jäsenestä neuvottelukuntaan ja liiton tavoite toteutui täysin. Neuvottelukunnan uusi puheenjohtaja Mika Leppinen on paitsi Kennelliiton luottamushenkilö, myös Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto SEY:n hallituksen jäsen. Leppinen oli jäsenenä jo vuosien 2012-2015 neuvottelukunnassa.

Tapio Eerola puolestaan on paitsi Kennelliiton jäsenlehden päätoimittaja, myös pitkäaikainen koirankasvattaja sekä kaikkien rotujen ulkomuototuomari ja luonnetestituomari. Koiranäyttelyitä arvostellaan usein koirien hyvinvoinnin vastaisten ulkomuotopiirteiden suosimisesta. Nyt seura- ja harrastuseläinten hyvinvoinnin neuvottelukuntaan valittiin ensi kertaa koirien näyttelytuomari.

Seura- ja harrastuseläinten hyvinvoinnin neuvottelukunta toimii maa- ja metsätalousministeriön apuna seura- ja harrastuseläinten hyvinvointia koskevissa kysymyksissä ja linjauksissa. Neuvottelukunnan tehtävistä on säädetty asetuksella.

Neuvottelukunta seuraa ja arvioi seura- ja harrastuseläinten hyvinvoinnin kehittymistä yhteiskunnassa. Se tekee ministeriölle ehdotuksia hyvinvoinnin pitkäjänteiseksi kehittämiseksi ja antaa lausuntoja seura- ja harrastuseläinten hyvinvointia koskevista hankkeista ja ehdotuksista. Neuvottelukunnalla on myös tärkeä tehtävä viranomaisten ja alan toimijoiden välisen yhteistyön lisääjänä.

Neuvottelukunnan tehtävän on myös edistää seura- ja harrastuseläinten hyvinvoinnin merkitystä ja arvostusta suomalaisessa yhteiskunnassa.

Neuvottelukunta on kokoonpanoltaan laajapohjainen. Neuvottelukunnan jäsenet edustavat erilaisia seura- ja harrastuseläinten hyvinvointiin liittyviä tahoja, kuten harrastustoimintaa, viranomaisia, hyvinvoinnin tutkimusta ja vapaaehtoista eläinsuojelutyötä. Neuvottelukuntaa kuuluu puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan lisäksi 13 jäsentä, joilla on henkilökohtaiset varajäsenet. Lisäksi neuvottelukunta kuulee asiantuntijoina eri alan käytännön toimijoita.

Neuvottelukunnan kokoonpano helmikuuhun 2018 asti

PuheenjohtajaMika LeppinenKennelliiton valtuuston varapuheenjohtaja
VarapuheenjohtajaLaura HänninenHelsingin Yliopisto

Jäsenet