Kennelliitto on lahjoittanut järjestämäänsä Koiramessut-tapahtumaan pääsylippuja HOPE ry:n asiakasperheille ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin nuorisopsykiatrian osastoille. Kennelliitto järjestää Suomen suurimman koiratapahtuman Messukeskuksessa Helsingissä 5.–6. joulukuuta 2015.

HOPE ry:n toimintaperiaatteena on taata lapsille Suomessa tasa-arvoiset mahdollisuudet kokea ilon ja onnistumisen hetkiä.

Koirat tuovat lohtua ja ovat luottamuksen symboli. Laitoksissa asuville lapsille, jotka eivät voi pitää omaa lemmikkiä, on erittäin iso asia päästä viettämään aikaa eläinten parissa. Mikä olisikaan parempi tapa päästä mukaan koirien maailmaan, kuin tällaiset messut! Meidän lapset ovat tästä niin innoissaan, huudahtaa Hanna Ahlblad HOPE ry:stä.

Kennelliitto on usean vuoden ajan lahjoittanut pääsylippuja mm. koululuokille ja sellaisille lastenjärjestöille, jotka toimivat vaikeassa tilanteessa olevien lasten kanssa. Tänä vuonna lippuja lahjoitettiin myös sairaalaan, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin nuorisopsykiatrian osastoille.

–Retket ovat todella mieluisia, nuoret pääsevät hetkeksi pois osastolta ja saavat viettää tärkeää yhteistä aikaa vanhempiensa kanssa. Kyllä tätä tapahtumaa jo odotetaan meillä kovasti, toteaa nuorisopsykiatrian osastoilla työskentelevä nuoriso-ohjaaja Joni Haavisto.

Koiramessuilla on paljon tapahtumaa: kävijä voi seurata koiranäyttelyitä, taidokasta koiratanssia tai erilaisia vauhdikkaita temppuja. Pienemmille on mukana suosittu lelukoirakilpailu, johon kaikki lapset ovat tervetulleita osallistumaan oman lelunsa kanssa.

–Koirat kannustavat ihmistä luonnolliseen vuorovaikutukseen; koiralle on helppo puhua ja sen toimia on kiva seurata. On hienoa, että pystymme jakamaan tätä iloa eteenpäin, kertoo Kennelliiton viestintäpäällikkö Miia Lahti.

Miia Lahti
Viestintäpäällikkö