Norjan Kennelliiton hallitus päätti tänään, 27.9.2019, sallia kaikkien koiratapahtumien järjestämisen maassa ja perua suosituksensa siitä, että norjalaiset koirat eivät voi osallistua koiratapahtumiin ulkomailla. Tämän perusteella myös Suomen Kennelliitto on perunut tänään aiemman päätöksensä siitä, että Norjassa asuvat koirat eivät voi osallistua koiratapahtumiin Suomessa.

Norjan Ruokavirasto tiedotti 26.9.2019, että Norjassa havaituilla veriripulitapauksilla ei ole yhteyttä toisiinsa, joten koirien kuonokontakteja ei tarvitse enää välttää. Suomen Ruokavirasto ilmoitti 25.9.2019 peruvansa suosituksensa siitä, että koiria ei tuotaisi Norjasta Suomeen eikä koiria vietäisi Suomesta Norjaan.

- Suomen Kennelliiton päätös tarkoittaa sitä, että Norjassa asuvat koirat voivat osallistua muun muassa Ahvenanmaan kansainväliseen koiranäyttelyyn tänä viikonloppuna, kertoo Kennelliiton hallituksen varapuheenjohtaja Tuula Laitinen.

Suomen Kennelliiton asettama tapahtumakielto Norjassa asuville koirille on ollut voimassa 5.9.2019 alkaen. Vastaava kielto on ollut voimassa Ruotsissa ja Tanskassa, ja myös Unkari ja Saksa ovat asettaneet Norjassa asuville koirille kiellon omiin koiratapahtumiinsa.

Norjassa ryvästyminä ilmenneeseen koirien veriripulitautiin sairastui elo-syyskuussa toistasataa koiraa, ja koiria myös kuoli. Useimmat tautiin sairastuneista koirista kuitenkin toipuivat nopeasti saatuaan hoitoa. Koirien veriripuli on maailmalla tunnettu tauti.

Tuula Laitinen, Kennelliiton hallituksen varapuheenjohtaja
tuula.laitinen@kennelliitto.fi

Voit olla kiinnostunut myös näistä

suomenpystykorvanpentu