Kennelliiton ensi vuoden hanke ”Kotimaiset rodut kansallisaarteinamme” on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa. Hankkeen avulla tehdään tunnetuksi suomalaisia koirarotuja ja edistetään niiden säilymistä ja kasvatustyötä. Hanke julkaistiin sunnuntaina 11. joulukuuta Koiramessuilla.

Vuonna 2017 itsenäinen Suomi täyttää 100 vuotta. Merkittävää vuotta juhlitaan näyttävästi koko maassa, niin myös Kennelliitossa.

Kennelliiton Kotimaiset koirarodut kansallisaarteinamme -hanke sopii hyvin itsenäisyyden juhlavuoteen. Suomalaisilla koiraroduilla on pitkä historia suomalaisten apuna arjen askareissa, talonvahteina ja uskollisina kumppaneina metsästysreissuilla. Ne kuuluvat vahvasti osaksi suomalaista kulttuuriperintöä ja ovat kansallisaarteitamme. Suomalaiset rodut eli suomenpystykorva, karjalankarhukoira, suomenajokoira, lapinporokoira ja suomenlapinkoira ovat juhlavuotensa ansainneet.

Hanke näkyy ympäri Suomen

Hanke näkyy eri puolilla Suomea järjestettävissä tapahtumissa, jotka Kennelliitto toteuttaa yhdessä kotimaisten rotujen rotujärjestöjen Lappalaiskoirat ry:n, Suomen Ajokoirajärjestö ry:n ja Suomen Pystykorvajärjestö ry:n kanssa.

Kotimaisia rotuja esitellään ensi vuoden aikana muun muassa monilla messuilla, kotimaisten rotujen mestaruusotteluissa ja erikoisnäyttelyissä sekä monissa Kennelliiton tapahtumissa. Vuosi huipentuu Koiramessuilla joulukuussa 2017.

Rodut kuuluvat kulttuuriperintöön

Kansalliskoiramme suomenpystykorva on alkuperäisrotu, joka polveutuu suoraan luonnonkannasta. Lintua puuhun haukkuvana alkuperäisrotuna suomenpystykorva on maailmanharvinaisuus.

Myös muut kotimaiset koirarodut kuuluvat tärkeänä osana kulttuuriperintöömme. Suomenlapinkoiralla ja lapinporokoiralla on vahvat juuret porojen paimentajina, karjalankarhukoira on rohkea suurriistakoira ja suomenajokoira on omimmillaan kettu- ja jänismetsällä. Kaikkia kotimaisia koirarotuja yhdistää se, että niitä käytetään edelleen alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan.

Rotujen tulevaisuus turvataan geenipankilla

Kennelliitto on sitoutunut kansainväliseen eläingeenivaraohjelmaan suomalaisten koirarotujen osalta. Luonnonvarakeskuksen koordinoimassa hankkeessa Kennelliitto on mukana muodostamassa geenipankkia, joka rakennetaan turvaamaan rotujen geneettinen monimuotoisuus ja säilyminen myös tulevaisuudessa.

Geenivarahanke sai merkittävän lahjoituksen Koiramessuilla, kun Kennelliiton ja Agria Eläinvakuutuksen yhteisestä aktiviteettirahastosta lahjoitettiin hankkeelle 9 000 euroa.

Tarkempaa tietoa ensi vuoden hankkeesta ja siihen liittyvistä tapahtumista löytyy Kennelliiton nettisivuilta osoitteesta www.kennelliitto.fi/teema2017.

Pääkuva: Ida Lehtonen
Sisältökuva: Hannu Huttu