Valtuuston kevätkokous järjestettiin 29. toukokuuta.2016 Vuosaaressa Hotelli Rantapuistossa. Paikalla oli 113 kennelvaltuutettua. Kokouksessa lanseerattiin Suomen ensimmäinen koiraharrastamisen verkkomuseo. Lisäksi valtuusto käsitteli ja hyväksyi Kennelliiton vuoden 2015 tilinpäätöksen ja vuosikertomuksen. Valtuusto päätti myös ettei ensi vuoden jäsenmaksuihin tule muutoksia.

Valtuuston puheenjohtaja Eeva Anttinen avasi valtuuston kokouksen muistelemalla edesmenneen Hans Lehtisen suurta merkitystä koiramaailmalle. Valtuusto kunnioitti Lehtisen muistoa hiljaisella hetkellä.

Asianajaja Janne Yli-Kauppila oli kertomassa valtuustolle koiran yhteisomistajuuteen liittyvistä ongelmakohdista ja niistä taustoista, joita Kennelliitto joutuu ottamaan huomioon sopimuksia tehdessään.

– Kennelliiton hallituksella on vastuu siitä, että sopimukset saadaan sellaisiksi, etteivät ne riitele Suomen lakien kanssa, painotti Yli-Kauppila.

Eeva Anttinen esitteli juhavaltuustolle Kennelliiton toteuttaman Suomen ensimmäisen koiraharrastamisen verkkomuseon, joka avattiin osoitteessa www.koiramuseo.fi.

Valtuuston kokouksessa muistettiin kennelyhteisön aktiivisia toimijoita. Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Helena Suni luovutti suomenpystykorvapatsaan Harri Lehkoselle hänen pitkästä työstään kennelmaailmassa. Suni ojensi myös kultaiset ansiomerkit Matti Lehmussaarelle ja Urpo Rasinkankaalle.

Kokouksessa jaettiin myös vuoden 2014 rotujärjestölehtikilpailun palkinnot. Koiramme-lehden päätoimittajan Tapio Eerolan esityksestä palkinnot jaettiin seuraavasti:

1. palkinto Snautseri-pinseri (Suomen Snautserikerho ry, Pinserit ry, Suomen Kääpiöpinserit ry, Suomen Affenpinserit ry), päätoimittaja Johanna Komulainen
  2. palkinto Sheltit (Shetlanninlammaskoirat ry), päätoimittaja Tarja Nevalainen
  3. palkinto Schapendoes (Suomen Schapendoes ry), päätoimittaja Kati Kontula

Vuoden 2017 jäsenmaksuista päätettiin

Vuoden 2017 jäsenmaksut ovat:

Henkilöjäsen 40 euroa
Perhejäsen 21 euroa
Nuorisojäsen (alle 18v.) 24 euroa
Jäsenyhdistys 40 euroa
Kennelpiirit saavat vuonna 2017 pitää itsellään jäsenyhdistyksiltään perimänsä Kennelliiton jäsenmaksut ilman tilitysvelvollisuutta Kennelliitolle.

Uusi rotujärjestö

Valtuusto hyväksyi uudeksi rotujärjestöksi Suomen Lagottoklubi ry:n.
Valtuusto hyväksyi uuden rotujärjestön siten, että sillä on läsnäolo-oikeus valtuuston kokouksissa nykyisen valtuustokauden 2014–2016 aikana.

Muutos valionarvosääntöön

Valtuusto teki muutokset valionarvosääntöön kohtaan kaikkia rotuja koskevat valionarvosäännöt. Uusi kohta kuuluu: Muotovalion arvoon vaadittavat koetulokset voi saada myös muissa Pohjoismaissa. Muista maista saavutettujen koetulosten kelpoisuuden muotovalion arvoon hyväksyy Kennelliitto koemuodon haltijan esityksestä. Muihin valionarvoihin vaadittavat näyttelytulokset voi saada jostain FCI:n hyväksymän maan kenneljärjestön hyväksymästä näyttelystä.

Muutos tulee voimaan 1.6.2016.

Muutos tsekinpaimenkoiran muotovalionarvosääntöön

Valtuusto hyväksyi muutoksen tsekinpaimenkoiran FI MVA arvoon vaadittaviksi rotukohtaisiksi koepalkintovaatimuksiksi seuraavasti:

Koulutustunnus jostakin palveluskoirakokeiden alimmasta luokasta (ei käyttäytymiskokeesta) tai hyväksytty tulos pelastuskoirakokeiden alimmasta luokasta (ei soveltuvuuskokeesta) tai luokanvaihtoon oikeuttava tulos paimennuskokeen alimmasta luokasta (ei esikokeesta) tai hyväksytty tulos luonnetestistä.

Muutos tulee voimaan 1.6.2016.

Muutos Suomen Ajokoirajärjestö ry:n alaisten rotujen valionarvosääntöön

Valtuusto teki muutoksen Suomen Ajokoira ry:n alaisten rotujen valionarvosääntöön, joka koskee suomenajokoiraa ja muita pitkäjalkaisia ajokoiria. Muutos tehtiin seuraavasti (muutetut kohdat kursiivilla):

FI KVA

4 x AJOK-1 saavutettuna vähintään kahden eri koekauden aikana. Yksi koekausi on metsästysvuosi 1.8.– 31.7. Käyttövalion arvoon oikeuttavia tuloksia on oltava vähintään kaksi paljaalta maalta ja yksi lumikeliltä. Käyttövalion arvoon hyväksytään yksi AJOK-1 palkinto koekauden kestävästä kokeesta tai ennen 1.8.2016 saavutetusta kahden viikon kokeesta.

FI KVA-K

4 x KEAJ-1 saavutettuna vähintään kahden eri koekauden aikana. Yksi koekausi on metsästysvuosi 1.8.– 31.7. Käyttövalion arvoon hyväksytään yksi KEAJ-1 palkinto koekauden kestävästä kokeesta tai ennen 1.8.2016 saavutetusta kahden viikon kokeesta.

Muutos tulee voimaan 1.8.2016