Kennelliitto päivitti kaikki sopimuslomakkeensa helmikuussa. Sopimukset uusittiin vastaamaan nykypäivän vaatimuksia. Sopimuspäivitysten tavoitteena oli lisäksi selventää kaikkien koiran kauppaan liittyvien osapuolten oikeuksia.

Koiran kauppaa koskevan sopimuksen mukaan koira on siirrettävä ostajalle kokonaan, eikä myyjä voi jättää koirasta itselleen omistusosuutta. Koiran omistajuuden on siirryttävä ostajalle jossain vaiheessa, jotta sopimus olisi ostajalle kuluttajasuojalain mukaan kohtuullinen.

Hyväksyessään muut sopimuslomakkeet helmikuussa Kennelliiton hallitus valtuutti ohjausryhmän jatkamaan yhteisomistajuussopimuksen valmistelua. Kartoituksen yhteydessä tullaan kuulemaan kaikkien koiran kauppaan liittyvien osapuolten näkökulmia. Lisäksi keskusteluja kuluttajaviranomaisten kanssa jatketaan.

– Lähtökohtaisesti koiran omistajien tulee olla harrastustasoltaan samanarvoisia, jotta yhteisomistajuus olisi kohtuullinen kaikkia osapuolia kohtaan. Tämä suojelee erityisesti aloittelevaa koiraharrastajaa, Kennelliiton puheenjohtaja Helena Suni sanoo. – Koiralla voi kuitenkin olla kaksi samantasoista omistajaa, esimerkiksi kaksi kasvattajaa tai kaksi aloittelevaa koiraharrastajaa voivat yhdessä omistaa koiran.

Kennelliiton sopimusohjausryhmä valmistelee ehdotuksen yhteisomistussopimuksesta ja esittelee sen hallitukselle kevään aikana. Kennelliiton sopimusohjausryhmään kuuluvat Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Helena Suni, valtuuston puheenjohtaja Eeva Anttinen, Kennelliiton hallituksen jäsen ja kasvattajatoimikunnan puheenjohtaja Pertti Korhonen, toiminnanjohtaja Markku Mähönen sekä lakiasiantuntijat Marjukka Silolahti ja Mika Leppinen ohjausryhmän puheenjohtajana.

Ruotsissa yhteisomistajuussopimukset eivät ole hyväksyttäviä.

– Olemme keskustelleet asiasta myös Ruotsin kennelliiton lakiasiainosaston kanssa, joka myös on tutkinut samaa problematiikkaa tahollaan.  Ruotsin kennelliiton toiminnanjohtaja arvelee asiassa olevan liikaa haasteita, jotta yhteisomistajuussopimus saataisiin aikaan Ruotsissa, sanoo Suomen Kennelliiton lakimies Marjukka Silolahti.

Päivitetty 27.4. Ensimmäistä kappaletta päivitetty.

Lisätietoja:
Suomen Kennelliitto ry