Kennelliiton kaverikoirakursseilla on perehdytetty vuoden aikana noin sata uutta ohjaajaa, jotka haluavat koiransa kanssa mukaan hyvää mieltä tuovaan toimintaan. Suomessa on tällä hetkellä 65 kaverikoiraryhmää ja aktiivisia koirakoita noin 1 100, mutta määrä kasvaa koko ajan. Tänä vuonna kaverikoirille on kehitetty uusi, yhtenäinen soveltuvuuden testaus. Kaverikoirat on Kennelliiton hyötykoirataho joulukuussa.

Kennelliiton kaverikoirat vierailevat vuosittain tuhansien ihmisten luona ympäri Suomen. Asiakaskohteissa käydään yleensä 1-4 kertaa kuukaudessa.

Kaverikoiraryhmät vierailevat erilaisissa laitoksissa, hoivakodeissa, päiväkodeissa ja osallistuvat moniin koko perheen tapahtumiin. Lukumäärällisesti eniten käydään vanhusten luona, mutta usein ryhmät vierailevat myös vammaisten ja lasten luona. Satunnaisesti mukana on myös muita kohderyhmiä.

Kaverikoirat ovat aina odotettuja vieraita. Joillekin vanhuksille kaverikoirakot voivat olla ainoita vierailijoita. Lapsille taas voidaan silittelyn lomassa opettaa, miten koirien kanssa käyttäydytään.

Kaverikoirien soveltuvuuden testaus

Kennelliiton kaverikoiratyöryhmä on kehittänyt kaverikoirille soveltuvuuden testauksen, joka otetaan käyttöön kaverikoiraryhmissä ensi vuoden aikana. Tällä pyritään takaamaan, että joka puolella Suomea kaverikoiratoimintaan mukaan tulevat koirat on valikoitu mukaan samalla tavalla ja vierailukohteet voivat pyytää kaverikoirakot käynnille turvallisin mielin.

Kaverikoiran tulee olla ehdottomasti luotettava ja ohjaajan lisäksi myös koiran tulee nauttia toiminnasta. Kaverikoiran tulee olla vieraiden ihmisten käsiteltävissä ja hakea kontaktia mielellään. Toimintaan soveltuvuutta arvioidaan tarkkailemalla koiran reagointia yllättävissä tilanteissa ja liikkumista liukkaalla lattialla.  Ryhmätilanteessa nähdään millä tavalla koirat pystyvät keskittymään vieraisiin ihmisiin muiden koirien ollessa samassa tilassa. Kaverikoiratoimintaan mukaan tulevan koiran ei tarvitse olla mikään koiramaailman supermies, vaan varmaluonteinen, hyväkäytöksinen ja ihmisistä pitävä kotikoira.

Kennelliiton kaverikoirat ovat tavattavissa Koira2014-tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa 6.-7.12.2014. Paikalla on myös muita hyötykoiratahoja. Tervetuloa tutustumaan!

Lue lisää kaverikoirista täältä

Suomen Kennelliitto toimii tiiviissä yhteistyössä maamme hyötykoiratahojen kanssa. Kennelliiton yhteistyötahoina ovat niin virkakoirat kuin henkilökohtaiset hyötykoirat. Yhteistyön tarkoituksena on tuoda esiin koirien arvokas rooli yhteiskunnan ja yksittäisten ihmisten hyväksi. Kennelliitto täyttää tänä vuonna 125 vuotta. Juhlavuonna esitellään kuukausittain hyötykoirataho. Joulukuun teemana on Kennelliiton kaverikoiratoiminta.

Hyötykoirat esittelyssä vuonna 2014:

Tammikuu Tullilaitoksen koirakoulu (Kansainvälinen Tullipäivä 26.1.)
Helmikuu Rikosseuraamuslaitos
Maaliskuu Rajavartiolaitos (Rajavartiolaitoksen vuosipäivä maaliskuussa)
Huhtikuu Opaskoirakoulu (kansainvälinen opaskoirapäivä huhtikuun viimeinen keskiviikko)
Toukokuu Poliisikoirat (poliisitoiminnan ”aloituspäivä” Hector-koiran maahantulopäivä)
Kesäkuu Puolustusvoimat (Puolustusvoimien lippujuhla 4.6.)
Heinäkuu hyötykoiratoimikunnan esittely Maailman Voittaja 2014 -näyttelyssä
Elokuu Avustajakoirat