Jos ilmoittautuminen jatkuu yhtä vilkkaana, Suomen Kennelliiton järjestämästä Maailman Voittaja -koiranäyttelystä voi tulla maailman suurin koiratapahtuma. Ensimmäisen ilmoittautumisajan päätyttyä tulossa on jo 12 000 koiraa. Koiranäyttelyiden maailmanmestaruuskisa pidetään Messukeskuksessa Helsingissä 8.-10.8.2014. Ilmoittautumisaika näyttelyyn osallistuville koirille päättyy 9.7.

- Ilmoittautuminen käynnistyi todella hyvin. Kun seurasin ensimmäiseen vaiheen tilannetta, viimeinen vuorokausi kerrytti koiria lähes 4 000. Kennelliiton järjestelmä kesti kuitenkin hyvin kuormituksen, joka oli parhaimmillaan lähes 600 koiraa tunnissa, kertoo Kennelliiton toiminnanjohtaja Markku Mähönen.

Maailman Voittaja -näyttelyn puheenjohtaja Kari Järvinen on myös tyytyväinen hyvin alkaneeseen innostukseen osallistua vuoden huipputapahtumaan.

- Suomi on maailman mittakaavassa suuri koiramaa. Haastankin kaikki suomalaiset mukaan, sillä tämä on ainutlaatuinen tilaisuus näyttää osaamisemme maailmalle.

- Suomalaisten kasvattajien ja koirien maine on jo nyt kiirinyt maailmalle. On suuri asia olla mukana maailman arvostetuimmassa koiratapahtumassa, sillä näitä tapahtumia ei tule olemaan Suomessa taas pitkiin aikoihin. Kennelliitolle myönnetty näyttely saatiin nyt 125-juhlavuoden kunniaksi. Otetaan Suomessa kasvatettujen koirien osallistuminen haasteena ja tehdään tästä kaikkien aikojen suurin Maailman Voittaja!, Järvinen hehkuttaa.

Näyttelyiden ilmoittautuminen on porrastettu ja vielä on jäljellä kolme ilmoittautumiskategoriaa. Seuraavan vaiheen ilmoittautuminen pitää tehdä viimeistään 16.6. ja viimeisissä ilmoittautuminen onnistuu vain netin kautta. Viimeisin kategoria umpeutuu 9.7. Suomalaisten rotujen eli suomenpystykorvan, suomenajokoiran, karjalankarhukoiran, suomenlapinkoiran ja lapinporokoiran ilmoittaminen näyttelyyn on maksutonta. Tällä on haluttu rohkaista kotimaisten rotujen omistajia osallistumaan tapahtumaan sankoin joukoin. Näin voimme esitellä maailmalle hienot, kotimaiset rotumme.

Maailman Voittaja -koiranäyttely on pidetty Suomessa kerran aikaisemmin eli vuonna 1998. Tuolloin näyttely onnistui hyvin ja loi kaikille maailman koiramaille standardin näyttelyn järjestämisestä. Näyttelyyn osallistui tuolloin noin 16 000 koiraa, mikä oli sen ajan ennätys. Maailman Voittajan järjestelyvuorosta kilpailee vuosittain 87 koiramaata.

Kennelliitto on näyttelyn järjestäjänä maailman terävintä kärkeä. Viime vuoden joulukuun Kennelliiton Koira2013-tapahtumaan osallistui yhteensä 23 000 koiraa ja 50 000 katsojaa.

Lisätietoja:
Suomen Kennelliiton viestintäpäällikkö