Kennelliiton valtuusto valitsi yksimielisesti Helena Sunin hallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 2015–2016. Suni on toiminut hallituksen puheenjohtajana vuodesta 2008. Kennelliiton valtuuston syyskokous järjestettiin sunnuntaina 23.11.2014 Espoon Hanasaaressa. Paikalla kokouksessa oli 122 valtuutettua.

Kokouksen aluksi paljastettiin Martti Mannersuon muotokuva. Mannersuo on Kennelliiton hallituksen entinen puheenjohtaja ja Suomen Ajokoirajärjestön pitkäaikaisin puheenjohtaja. Martti Mannersuon muotokuvan on maalannut taiteilija Riikka Lenkkeri. Kokouksessa kukitettiin myös pitkäaikainen ajokoiraharrastaja Pekka Vallimies, jolle hallitus on myöntänyt arvonimen ylituomariemeritus.

Kennelliiton valtuusto kutsui yksimielisesti hallituksen esityksestä Säde Hohterin Kennelliiton kunniajäseneksi. Säde Hohteri on monipuolinen kennelmaailman osaaja ja vaikuttaja, ja hän on toiminut monissa Kennelliiton luottamustehtävissä.

Kennelliiton hallituksen jäsenistä erovuorossa olivat Jari Fors, Arja Koskelo ja Lauri Rostedt. Kolmivuotiskaudelle hallitukseen valittiin uudelleen Jari Fors ja uusina jäseninä Anu Suikkanen ja Kimmo Nokelainen.

Kokouksessa käsiteltiin ja hyväksyttiin valtuuston tekemin muutoksin myös Kennelliiton ensi vuoden toimintasuunnitelma ja tulo- ja menoarvio vuodelle 2015. Samalla vahvistettiin Kennelliiton ensi vuoden teemaksi ”Vastuullista koirankasvatusta”.

Valtuusto päätti myös, että rekisteröintimaksut pysyvät ennallaan. Rekisteröintimaksuluokat ja rekisteröintimaksut vuodelle 2015 ovat:

1. luokka 40 euroa / pentu
2. luokka 70 euroa / pentu

1. luokka
Rekisteröintimaksu kennelnimen omistavien, kasvattajasitoumuksen allekirjoittaneiden Kennelliiton ja rekisteröitävän rodun rotuyhdistyksen jäsenien, Kennelliiton hyväksymässä rekisterissä olevien koirien jälkeläisille.

2. luokka
Rekisteröintimaksu tuontikoirille ja koirille, joiden kasvattajat eivät täytä 1. maksuluokan ehtoja.

Rekisteröintimaksujen lisäksi pentueen rekisteritodistusten lähettämisestä peritään viiden euron toimitusmaksu.

Lisäksi valtuusto päätti, että vuonna 2015 Omakoira-jäsenpalvelun kautta (omakoira.kennelliitto.fi) hyväksymisvaiheeseen saakka tehdyistä pentueista myönnetään 7 € alennus / koira molemmissa maksuluokissa.

Kokouksessa hyväksyttiin myös sääntö uudesta rally-tokovalion arvosta (FI RTVA). Koira saa Suomen rally-tokovalion arvon, kun sillä on kolme vähintään 95 pisteen tulosta mestariluokasta vähintään kahdelta eri tuomarilta. Lisäksi koiran pitää olla palkittu näyttelyssä vähintään laatumaininnalla hyvä yli 15 kuukauden ikäisenä. Sääntö tulee voimaan 1.1.2015.

Valtuuston kokous samoin kuin lauantain valtuustoseminaari sujuivat rakentavassa ja positiivisessa hengessä.

Katso lisää kuvia valtuustoviikonlopulta Facebookista.