Englanninbulldoggi on viime päivinä ollut esillä rodun ongelmien vuoksi muun muassa Turun Sanomissa. Suomen Englanninbulldoggiyhdistys (SEBY) ja Kennelliitto ovat käynnistämässä rodulle laajat terveystalkoot. Tarkoituksena on muun muassa kehittää rodulle Suomen ensimmäinen koiranjalostukseen suunniteltu kuntotesti. Myös englanninbulldoggin jalostusta ohjaava rotujärjestö, Suomen Seurakoirayhdistys (SSKY), on ottanut kantaa rodun

Kennelliiton jalostustieteellinen toimikunta hyväksyi elokuun kokouksessaan esityksen englanninbulldoggin jalostuksen tavoiteohjelmaksi kaudelle 2015–2016. Tavoiteohjelman voimassaoloaikana Suomen Englanninbulldoggiyhdistys selvittää kattavasti rodun terveystilanteen.

Suomen Englanninbulldoggiyhdistyksen, SEBY:n, puheenjohtajan Pasi Apajalahden mukaan rodun harrastajien piirissä tiedostetaan, että englanninbulldoggin terveystilannetta pitää parantaa. Erityistä huomiota tulee kiinnittää bulldoggin hengitykseen, rakenteeseen ja luonnolliseen lisääntymiseen. Ohjeistuksen mukaan jalostukseen käytettävän englanninbulldoggin tulee kyetä liikkumaan ja hengittämään vaivattomasti. Jalostuskoiran hengitys ei saa olla selvästi äänekästä tai vaikeutunutta.

Tämän ohjeistuksen lisäksi SEBY ja Kennelliitto ovat käynnistämässä rodun laajemmat terveystalkoot. Yhdessä Helsingin yliopiston Eläinlääketieteellisen tiedekunnan Kliinisen hevos- ja pieneläinlääketieteen osaston kanssa rodulle on suunnitteilla kuntotesti, jossa kerätään tietoa ja tutkitaan sekä koiran rakenne ja luusto (esimerkiksi kyynär- ja lonkkanivelet, polvet) että hengitystiet. Testi mittaa myös koiran yleiskuntoa ja selvittää löytyykö terveitä yksilöitä tarpeeksi jalostukseen. Terveystietoa kerätään myös rotuyhdistyksen terveyskyselyllä ja kasvattajien pentukyselyllä, johon yhdistyksen jäsenkasvattavat sitoutuvat.

Vastaavanlainen kuntotesti on otettu käyttöön Hollannissa tämän vuoden kesäkuussa. Tarkoitus on, että vain testin läpäisseitä koiria käytetään rekisteröityjen pentujen vanhempina.

- Englanninbulldoggin terveystilanne Suomessa kartoitetaan kokonaisuudessaan, kertovat Pasi Apajalahti ja Kennelliiton jalostusasiantuntija Katariina Mäki.

Hengitystietutkimuksia vuodesta 2011 alkaen

SEBY on aloittanut vuonna 2011 yhteistyössä useiden eläinlääkäriasemien kanssa hengitystietutkimuksen, jota koordinoi Lahden eläinlääkäriasema. Tutkimuksesta vastaa ELL Seppo Lamberg. Tähän mennessä tutkimukseen on osallistunut noin 30 englanninbulldoggia.

Tutkimuksessa on tullut esille erilaisia ylähengitysteiden ongelmia. Hengitystietutkimusta kehitetään edelleen, jotta se voitaisiin liittää osaksi tulevaa englanninbulldoggien kuntotestiä ja siitä voisi tulla virallinen, pentujen rekisteröintiin vaikuttava terveystutkimus.

Liioiteltuja piirteitä ei suosita rotumääritelmässä

Englanninbulldoggi on yksi maailman tunnetuimmista roduista. Sen juuret ovat muinaisissa taistelukoirissa. Rodusta jalostettiin seurakoira, kun eläintaistelut kiellettiin lailla Englannissa. Rodun ensimmäinen rotumääritelmä kirjattiin vuonna 1876.

Viime vuosisadalla eräät bulldoggin ulkoisista piirteistä, kuten ihon liian voimakas poimutus, liian matala ja leveä rakenne sekä liian lyhyt kaula alkoivat ylikorostua. Tämä aiheutti rodulle useita terveysongelmia. Raskas rakenne, matalat raajat ja liian korostunut selkälinja altistavat koiran luusto- ja nivelongelmille. Liian poimuinen pää on altis ihotulehduksille. Englanninbulldoggi on myös lyhytkalloinen ja -kuonoinen rotu. Hyvin lyhyt kallo ja kuono altistavat koiran vakaville hengitysongelmille.

Englanninbulldoggin rotumääritelmä tarkistettiin rodun kotimaassa vuonna 2009. Kansainvälinen koiranjalostusliitto FCI tarkisti rotumääritelmän vuonna 2011. Uudistetussa rotumääritelmässä rodun jalostuksen tavoitteena on ylikorostuneiden piirteiden välttäminen ja mahdollisimman terveen bulldoggikannan jalostaminen rotutyypillisyyttä hävittämättä.

Suomessa ja muissa Pohjoismaissa on ohjeistettu näyttelytuomareita kiinnittämään huomiota liioiteltuihin piirteisiin koirien arvostelussa. Yhä useammin näyttelykehässä menestyy liioittelematon koira.

Suomen Kennelliitto:
Kirsi Sainio, jalostustieteellisen toimikunnan puheenjohtaja, kirsi.sainio@kennelliitto.fi
Katariina Mäki, jalostusasiantuntija, katariina.maki@kennelliitto.fi

Suomen Englanninbulldoggiyhdistys:
Pasi Apajalahti, puheenjohtaja, puheenjohtaja@seby.fi
Harri Reimari, jalostustoimikunnan puheenjohtaja, harri.reimari@gmail.com

Päivitetty 13.10. kello 14.45. Täydennetty Suomen Seurakoirayhdistyksen lausuntoa.