Suomen eläinasiajärjestöt vetoavat hallitukseen vakituisen eläinasiavaltuutetun viran perustamisen puolesta. Vasta viime hallituskaudella määräaikaisena perustettu eläinsuojeluasiamiehen virka päättyy vuoden lopussa. Viime viikolla maa- ja metsätalousministeriö ilmoitti, ettei virkaa jatketa.

MMM perustelee viran lakkauttamista sillä, että voimavarat keskitetään nyt eläinsuojelulain uudistustyön loppuun saattamiseen. Eläinasiavaltuutetun viran perustamista oli alun perin tarkoitus tarkastella juuri eläinsuojelulain uudistamisen yhteydessä. SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto, Animalia, Helsingin Eläinsuojeluyhdistys HESY, Suomen Kennelliitto, Suomen Kissaliitto ja eläinsuojeluasiamies Sari Salminen vaativat, että viran perustamisesta pidetään kiinni.

Eläinasiavaltuutetun toimintakenttä ei rajoittuisi eläinsuojeluun, vaan hän toimisi eläinten hyvinvoinnin parantamisen eteen yhteistyössä eri tahojen kanssa. Nykyisen eläinsuojeluasiamiehen yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Eläinten hyvinvointikeskus, muut viranomaiset, järjestöt, tutkijat sekä alan toimijat ja asiantuntijat.

– Norminpurkutalkoot eivät saa koskea eläinvalvontaa. Eläimet tarvitsevat jatkossakin riippumattoman puolestapuhujan. Eläinasiavaltuutettu olisi itsenäisenä valtion viranomaisena juuri tällainen, sanoo Eläinsuojelutyöryhmän puheenjohtaja Helena Suni.

Lisätietoja:

Helena Suni