Suomen Kennelliitto järjestää Porin SuomiAreenassa perjantaina 19.7. kello 13–14 paneelikeskustelun, jossa pureudutaan siihen, miten teknologian kehitys ja muut megatrendit vaikuttavat koiran ja ihmisen kumppanuuteen tulevaisuudessa. Viime kesän tavoin kennelliittolaisia ja Satakunnan kennelpiirin kaverikoiria ohjaajineen voi tavata kansalaistorilla torstaina ja perjantaina 18.–19.7.

Suomen Kennelliitto osallistuu toista kertaa Porissa 15.–19.7. järjestettävään kaikille avoimeen ja maksuttomaan yhteiskunnalliseen keskustelutapahtumaan SuomiAreenaan. Tapahtuman teemana on tulevaisuuden osaaminen ja innovaatiot.

Teemaa mukaillen Kennelliitto järjestää tunnin mittaisen paneelin, jossa neljä koiriin ja tulevaisuuteen syventynyttä keskustelijaa ruotii tulevaisuuden muutostrendien vaikutusta koiran yhteiskunnalliseen asemaan sekä niin koiralta kuin omistajalta tarvittaviin taitoihin.

Keskustelemassa ovat Suomen Kennelliiton valtuuston ja hallituksen jäsenenä pitkään toiminut tulevaisuustoimikunnan entinen puheenjohtaja Risto Ojanperä, futuristi ja tietokirjailija Elina Hiltunen, Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä ry:n tutkimusyhteistyövastaava Katriina Tiira sekä tekoälyn asiantuntija Jussi Mäenpää Telialta. Tilaisuuden juontaa toimittaja ja viestintäyrittäjä Eeva Lehtimäki.

– Koira on ainakin 14 000 vuotta kulkenut ihmisen kumppanina. Suomalainen koirakanta on perinteisesti ollut hyvin metsästyskoiravoittoista. Kaupungistuminen, ikääntyminen ja monet muut megatrendit vaikuttavat kuitenkin myös siihen, millaisia koiria ihmiset toivovat ja millaisia taitoja sekä koiralta että omistajalta vaaditaan yhteiskunnassa, sanoo Risto Ojanperä.

Koiran positiivisista vaikutuksista ihmisen terveydelle ja hyvinvoinnille tiedetään jatkuvasti enemmän. Perheenjäsenen lisäksi koirat toimivat yhä monipuolisemmin erilaisissa yhteiskunnallisesti tärkeissä tehtävissä, kuten turvallisuusviranomaisten työparina ja erityistä tukea tarvitsevien henkilökohtaisena apuna.

– Digitalisaation ja tekoälyn kehittyessä onkin kiinnostavaa pohtia, missä määrin teknologialla voidaan korvata koiran ominaisuuksia ja missä asioissa koira taas on korvaamaton. Teknologia ja tekoäly mahdollistavat paljon, mutta koiran kohdalla on myös muistettava, että kyseessä on eläin, jonka lajityypillisiin tarpeisiin kuuluu suora vuorovaikutus ihmisen ja lajitovereidensa kanssa, Ojanperä huomauttaa.

Viime vuonna Kennelliitto herätti SuomiAreenassa keskustelua vastuullisesta koiran hankinnasta.

Kennelliiton keskustelutilaisuus Voiko koira korvata robotin tai robotti koiran? järjestetään perjantaina 19.7. kello 13–14 Eetunaukion lavalla kävelykadun varrella (Itäpuisto 7).

Lämpimästi tervetuloa vierailemaan myös kansalaistoripaikallamme 66 (kuvassa ympyröitynä mustalla, lähde SuomiAreenan verkkosivut). Teltallamme voit tutustua digitaalisiin palveluihimme ja keskustella asiantuntijoidemme kanssa koiriin liittyvistä asioista. Sään salliessa teltalla vuorottelevat myös Satakunnan kennelpiirin kaverikoirat.

Suomen Kennelliiton kansalaistoripaikan 66 sijainti
SuomiAreenan logo

Voit olla kiinnostunut myös näistä

Kultainen noutaja innoissaan kesästä