Kennelliiton kasvattajatoimikunta järjestää marraskuussa kolme etäluentoa eli webinaaria kasvattajille. Luennoille ovat tervetulleita mukaan myös kaikki muut aiheista kiinnostuneet Kennelliiton jäsenet. Luennot ovat maksuttomia.

Kannattaa laittaa luentojen päivämäärät jo kalenteriin. Tarkemmat ilmoittautumistiedot tulevat loka-marraskuun vaihteessa, kun luennoille ilmoittautuminen alkaa. Luennoille ilmoittaudutaan Kongressi-ilmoittautumisjärjestelmän kautta. Tästä annetaan tarkemmat ohjeet, kun tiedotamme ilmoitautumisten avaamisesta.

Marraskuun luentojen esittelyt

Nina Mahlanen

17.11. klo 18: Nartun ja uroksen astutuskäyttäytyminen, ELL Nina Mahlanen

Luennolla käsitellään koirien lisääntymiskäyttäytymistä ja hoivakäyttäytymistä ja sen merkitystä koiran koko loppuelämälle.

Luennoitsijasta:
Nina Mahlanen on valmistunut Eläinlääketieteellisestä Korkeakoulusta 1993 ja toiminut sen jälkeen monenlaisissa eläinlääkärin tehtävissä. Tällä hetkellä hän on Eläinklinikka Peninkulman omistajaeläinlääkäri ja tekee lisäksi päivystysvuoroja Eläinsairaala Aistissa.

Hän on kiinnostunut erityisesti koirien ja kissojen käytösongelmista, ihotaudeista sekä lisääntymisestä, joihin hän on kouluttautunut ulkomaisilla kursseilla (mm. EVSSAR, ESAVS, ESVD). Häntä kiinnostavat myös koirien perinnölliset sairaudet.

Nina Mahlanen kasvattaa käyttölinjaisia cockerspanieleita ja suomenpystykorvia. Hän toimii luottamustehtävissä muun muassa Suomen Kennelliitossa, Suomen Pystykorvajärjestössä ja Cockerspanielit ry:ssä.

Vesa Väkeväinen

26.11. klo 18: Näkövammaisten Liitto ry:n Opaskoirakoulun toiminta, Vesa Väkeväinen

Luennolla kerrotaan Opaskoirakoulun kokonaisvaltaisesta toiminnasta, joka pitää sisällään muun muassa opaskoirien jalostamisen, kasvatuksen, kouluttamisen ja hoitokotien valinnan sekä näkövammaistyön.

Luennoitsijasta:
Vesa Väkeväinen on Opaskoirakoulun toiminnan pitkäaikainen asiantuntija. Hän on työskennellyt Opaskoirakoululla 36 vuotta, josta 16 vuotta kouluttajana ja sen jälkeen 19 vuotta kennelvastaavana. Hän on toiminut Opaskoirakoulun johtajana tammikuusta 2020 alkaen.

Thomas Grönthal

30.11. klo 18: "Aseptinen omatunto" eli miten ehkäistä infektioiden syntyä, ELT Thomas Grönthal

Mitkä tarttuvat taudit uhkaavat koiraani näyttelyissä, entä astutusreissussa tai ihan kotioloissa? Luennolla käsitellään koiran yleisimpiä tartuntatauteja, niiden leviämistä, sekä leviämisen ehkäisemistä erityisesti koirankasvattajan näkökulmasta.

Luennoitsijasta:
Thomas Grönthal toimii kliinisenä opettajana ja Keskuslaboratorion johtajana Helsingin yliopiston Eläinlääketieteellisessä tiedekunnassa. Hän työskentelee kliinisen diagnostiikan, antibioottiresistenssin tutkimuksen ja tautivastustuksen parissa. Hän väitteli metisilliini-antibiootille vastustuskykyisen Staphylococcus pseudintermedius -bakteerin epidemiologiasta Suomessa vuonna 2017, ja valmistui samana vuonna tarttuvien eläintautien erikoiseläinlääkäriksi. Hän on lisäksi Ruokaviraston pysyvän mikrobilääketyöryhmän jäsen.

Tervetuloa mukaan luennoille!

Lisätiedot: