Suomen Palveluskoiraliitto ja Saksanpaimenkoiraliitto ovat laatineet eettiset ohjeet ja eettiset sitoumukset, joihin jokaisen suojelukoiraharrastajan tulee sitoutua, jos haluaa jatkossa harrastaa lajia liittojen alaisuudessa. Ohjeet ja sitoumukset on laadittu yhdessä positiiviseen vahvistamiseen perustuvan kouluttamisen ja koirien käyttäytymisen tutkimuksen asiantuntijoiden kanssa.

Suomen Kennelliitto, Suomen Palveluskoiraliitto ja Saksanpaimenkoiraliitto järjestivät viikonloppuna 10.-11.4.2021 eettisen koulutuksen suojelukoiraharrastuksen tuomareille, maalimiehille ja muille keskeisille toimijoille. Koulutuksen suorittaminen on yksi edellytyksistä sille, että suojelukoiraharrastusta voi jatkaa. Koulutuksiin osallistui yli 150 henkilöä.

Kennelliiton hallitus päätti kokouksessaan 16-18.4.2021, että ne henkilöt, jotka ovat osallistuneet Suomen Kennelliiton, Palveluskoiraliiton ja Saksanpaimenkoiraliiton järjestämiin eettisiin koulutuksiin ja allekirjoittaneet liittojen eettisen sitoumuksen, voivat jatkaa suojelukoirakoulutukseen ja -kokeisiin liittyvää toimintaa. Liittojen alainen suojelukoiratoiminta on ollut keskeytettynä 28.2.2021 alkaen, kun liittojen tietoon tuotiin suojelukoiraharrastuksesta kuvatut videot, joissa esiintyvät henkilöt toimivat epäeettisesti.

Suomen Palveluskoiraliitto ja Saksanpaimenkoiraliitto jatkavat eettisten koulutusten järjestämistä samansisältöisinä kuin nyt järjestetyt koulutukset. Kun tuomari tai maalimies on todistettavasti suorittanut koulutuksen ja allekirjoittanut liittonsa eettisen sitoumuksen, voi hän tässä vaiheessa toimia liiton alaisissa IGP-kokeissa toimihenkilönä sekä kouluttaa liittojen alaisissa koulutustapahtumissa.

Toiminnassa havaitut, Ylen 24.2.2021 esittämillä videoilla näkyvät väärinkäytökset ovat parhaillaan poliisin tutkinnassa. Liitot tulevat puuttumaan tiukasti videoilla näkyvään toimintaan heti, kun tutkinnasta saadaan lisätietoa, jonka pohjalta voidaan toimia.

Väkivallalle on nollatoleranssi

- Painotamme sitä, että väkivallan kulttuuri tulee nyt jättää lopullisesti taakse suojelukoiraharrastuksessa. Sille on nollatoleranssi, sanoo Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

- Jos aitoa muutosta ei tapahdu koko harrastajakunnassa, on lajin tulevaisuus vaakalaudalla. Kennelliiton hallitus voi laittaa liiton alaisen harrastamisen jäihin lopullisesti, jos todellista muutosta ei tapahdu. Jotta näin ei kävisi, tulee jokaisen suojelukoiraharrastajan nyt sisäistää aidosti tutkittuun tietoon koirien käyttäytymisestä perustuvat eettiset linjaukset ja sitoutua niihin.

Lehkonen korostaa sitä, että kaikkiin toiminnassa havaittuihin epäkohtiin tulee puuttua heti, kun niitä ilmenee. Ilmapiirin kaikessa koiraharrastamisessa tulee olla sellainen, että epäeettiseen toimintaan voidaan, ja uskalletaan puuttua.

Suomen Palveluskoiraliitto ja Saksanpaimenkoiraliitto ovat rakentaneet ilmoitusjärjestelmän, jolla havaituista väärinkäytöksistä voi ilmoittaa liitoille heti. Ilmoituskynnys halutaan pitää matalalla. Kaikki ilmoitukset tutkitaan, lupaavat Suomen Palveluskoiraliiton puheenjohtaja Mika Laaksonen ja Saksanpaimenkoiraliiton puheenjohtaja Sami Baggström.

Lisätiedot:

Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja
Harri Lehkonen
harri.lehkonen@kennelliitto.fi

Suomen Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunnan puheenjohtaja
Esa Kukkonen
esa.kukkonen@kennelliitto.fi

Suomen Palveluskoiraliiton puheenjohtaja
Mika Laaksonen
mika.laaksonen@palveluskoiraliitto.fi

Saksanpaimenkoiraliiton puheenjohtaja
Sami Baggström