FCI:n hallitus päätti kokouksessaan 25.5.2021 jatkaa koronapandemiatilanteen vuoksi käyttöön otettua poikkeusmenettelyä kansainvälisten valionarvojen C.I.B. ja C.I.E. saamisessa.

Poikkeusmenettely koskee 1.1.2020 alkaen saavutettuja CA CIBeja. Jos rodulla on käyttökoevaatimus, vaaditaan kansainväliseen muotovalion arvoon (C.I.B) 2 CACIBia yhdestä maasta. Jos rodulla ei ole käyttökoevaatimusta, vaaditaan kansainväliseen muotovalion arvoon (C.I.B) 4 CACIBia kahdesta eri maasta. Kansainväliseen näyttelyvalion arvoon (C.I.E) vaaditaan rodulta, jolla käyttökoevaatimus, 4 CACIBia kahdesta eri maasta.

Covid-19 poikkeusmenettely: vaatimukset CIB- ja CIE-tittelin saamiselle

C.I.B (jos rodulla ei käyttökoevaatimusta) ja C.I.E (jos rodulla käyttökoevaatimus)

Vaatimukset ennen korona-aikaa

Väliaikaiset vaatimukset korona-aikana

4 CACIBia

4 CACIBia, jotka saatu 1.1.2020 alkaen pidetyistä näyttelyistä

Kolmesta eri maasta

Kahdesta eri maasta

Kolmelta eri tuomarilta

1 vuosi ja 1 päivä ensimmäisen ja viimeisen CACIBin välillä

C.I.B (rodulle jolla käyttökoevaatimus)

Nykyiset vaatimukset

Uudet väliaikaiset vaatimukset

2 CACIBia

2 CACIBia, jotka saatu 1.1.2020 alkaen pidetyistä näyttelyistä

Kahdesta eri maasta

Yhdestä maasta

Kahdelta eri tuomarilta

1 vuosi ja 1 päivä ensimmäisen ja viimeisen CACIBin välillä

Rodulta vaadittava käyttökoetulos

Esimerkki: Koira on voittanut ensimmäisen CACIBinsa Suomessa 1. elokuuta 2020 ja toisen CACIBinsa Liettuassa 7. elokuuta 2020, jolloin koiralla on poikkeusmenettelyn vaatimat kaksi maata. Saadakseen kansainvälisen muotovalion arvon koiran on voitettava vielä 2 CACIBia ennen kansainvälisen muotovalionarvon saavuttamista siten, että ensimmäisen ja viimeisen CACIBin saamisen välillä on kulunut vähintään 1 vuosi ja 1 päivä.

Ennen 1.1.2020 saatuja CACIBeja koskevat tavalliset vaatimukset (taulukossa Vaatimukset ennen korona-aikaa) CIB- ja CIE-tittelin saamiselle.

Muokattu 17.1.2023: Poikkeusmenettely kansainvälisissä valionarvoissa päättyi vuoden 2022 lopussa. Lisää tietoa löytyy täältä.

valiot@kennelliitto.fi