Ilotulituspelko on yleisimpiä koirien äänipelkoja. Arviolta joka kolmas koira pelkää ilotulitteita. Kovan äänen lisäksi koiraa voivat pelottaa välkkyvät valot ja ilotulitteiden haju. Jos tiedät koirasi pelkäävän ilotulitteita, on vuodenvaihteen ilotulituksiin hyvä varustautua jo etukäteen.

Koira kannattaa ulkoiluttaa hyvissä ajoin ennen paukkeen alkamista. Sisällä koiralle voi keksiä sille mielekästä tekemistä, jolla huomio saadaan pois äänistä. Television tai radion äänet peittävät alleen jonkin verran ulkoa kuuluvia ääniä. Verhot kannattaa sulkea, jotta valot ulkona eivät häiritse koiraa. Pelkäävää koiraa helpottaa se, että omistaja käyttäytyy mahdollisimman normaalisti.

Jos koira vaikuttaa etsivän aktiivisesti lepopaikkaa itse, anna koiran valita haluamansa rauhallinen paikka. Koira saattaa hakeutua esimerkiksi saunaan, jonne pauke kuuluu huonommin.

Jos tiedät koirasi kärsivän voimakkaista pelko-oireista, on tästä hyvä keskustella etukäteen oman eläinlääkärin kanssa. Voimakkaista pelkotiloista kärsivälle koiralle voi kysyä mahdollista lääkitystä uudenvuoden ajaksi.

Vaikka koira ei pelkäisikään ilotulitteita, ei sen ole hyvä olla mukana katsomassa niitä. Koirat reagoivat äänen ja valojen lisäksi myös ruudin hajuun, joten on hyvä välttää tilanteita, joissa koira saattaisi säikähtää kaikkien näiden yhdistelmää.

Etsijäkoirat auttavat karanneen koiran omistajia

Kiinnitä uudenvuodenaaton lisäksi myös lähipäivinä huomiota koiran ulkoilujen yhteydessä siihen, ettei se pääse karkaamaan. Pelokas koira voi yrittää karkuun myös raollaan olevasta ovesta.

Suurin osa uuden vuoden karkureista on koiria, jotka eivät ole aikaisemmin pelänneet ilotulitteita. Kannattaa tarkistaa kaikkien koirien valjaat, kaulapannat ja hihnat, että ompeleet ovat ehjät, ja säätää varusteet tarpeeksi kireälle.

Jos koirasi kuitenkin pääsee karkuun, noudata  Etsijäkoiraliiton neuvoja siitä, miten eri tapauksissa kannattaa toimia. Jaa koiran katoamisilmoitus mahdollisimman laajasti. Jokaisen kannattaa ottaa talteen koiransa hajua siltä varalta, että etsijäkoiran apua tarvitaan. Tämä on tärkeää etenkin, jos kotonasi on useampi koira, jolloin leluissa ja koiran tavaroissa on useaa hajua sekaisin.

Onhan koirasi rekisteröity ja tunnistusmerkitty? Mitä paremmin koiran tiedot löytyvät rekistereistä, sen nopeammin koira palautuu  löydettäessä omistajalleen.

Maltillinen ilotulitteiden käyttö on kaikkien etu

Kaikkien kannalta on tärkeää, että ilotulitteita ammutaan vain sallittuna aikana uudenvuodenyönä kello 18–02.

Suomen Kennelliitto on yhdessä 14 muun järjestön kanssa mukana Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteessa ja sitä tukevassa kampanjassa, jonka tavoitteena on vähentää merkittävästi ilotulitteiden aiheuttamia terveys-, hyvinvointi- ja ympäristöhaittoja.

Aloite rajaisi järeämpien, luokkiin F2 ja F3 kuuluvien ilotulitteiden käytön siirtymäajan puitteissa vain luvan saaneiden ammattilaisten käyttöön. Rajaus ei koskisi tähtisadetikkuja ja muita vaarattomia, melutasoltaan vähäisiä F1 luokan tuotteita.

Kansalaisaloitekampanjassa ovat mukana Allergia-, iho- ja astmaliitto, Helsingin Eläinsuojeluyhdistys HESY, Kuuloliitto, Näkövammaisten liitto, Opaskoirayhdistys, SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto, Suomen Eläinlääkäriliitto, Suomen Eläinoikeusjuristit, Suomen Hippos, Suomen Kennelliitto, Suomen Kissaliitto, Suomen Lääkäriliitto, Suomen Palovammayhdistys ja Suomen Ratsastajainliitto.

Jotta aloite pääsee eduskuntakäsittelyyn, sen on kerättävä vähintään 50 000 äänioikeutetun suomalaisen allekirjoitukset kuuden kuukauden aikana. Tällä hetkellä (28.12.2018 kello 11.30) nimiä on kerätty jo yli 39 000. Nimien kerääminen päättyy 4.6.2019.