FCI:n hallitus käsitteli kokouksessaan 3.-4.9.2020 muutoksia kansainvälisen muotovalion arvon vaatimuksiin koronatilanteen vuoksi.

Muutos on väliaikainen toimenpide koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen takia. Poikkeusmenettely koskee 1.1.2020-30.6.2021 aikavälillä saavutettuja CACIBeja. Jos rodulla on käyttökoevaatimus, vaaditaan kansainväliseen muotovalion arvoon (C.I.B) 2 CACIBia yhdestä maasta. Jos rodulla ei ole käyttökoevaatimusta, vaaditaan kansainväliseen muotovalion arvoon (C.I.B) 4 CACIBia kahdesta eri maasta. Kansainväliseen näyttelyvalion arvoon (C.I.E) vaaditaan rodulta, jolla käyttökoevaatimus, 4 CACIBia kahdesta eri maasta.

Covid-19 poikkeusmenettely: vaatimukset CIB- ja CIE-tittelin saamiselle

C.I.B (jos rodulla ei käyttökoevaatimusta) ja C.I.E (jos rodulla käyttökoevaatimus)

Nykyiset vaatimukset

Uudet väliaikaiset vaatimukset

4 CACIBia

4 CACIBia, jotka saatu 1.1.2020-30.6.2021 aikavälillä pidetyistä näyttelyistä

Kolmesta eri maasta

Kahdesta eri maasta

Kolmelta eri tuomarilta

1 vuosi ja 1 päivä ensimmäisen ja viimeisen CACIBin välillä

C.I.B (rodulle jolla käyttökoevaatimus)

Nykyiset vaatimukset

Uudet väliaikaiset vaatimukset

2 CACIBia

2 CACIBia, jotka saatu 1.1.2020-30.6.2021 aikavälillä pidetyistä näyttelyistä

Kahdesta eri maasta

Yhdestä maasta

Kahdelta eri tuomarilta

1 vuosi ja 1 päivä ensimmäisen ja viimeisen CACIBin välillä

Rodulta vaadittava käyttökoetulos

Esimerkki: koira on voittanut ensimmäisen CACIBinsa Ruotsissa 4. tammikuuta 2020, toisen CACIBinsa Suomessa 11. tammikuuta 2020, jolloin koiralla on poikkeusmenettelyn vaatimat kaksi maata. Saadakseen kansainvälisen muotovalion arvon koiran on voitettava vielä 2 CACIBia ennen 30.6.2021 niin, että ensimmäisen ja viimeisen CACIBin saamisen välillä on kulunut vähintään 1 vuosi ja 1 päivä.

Ennen 1.1.2020 saatuja CACIBeja koskevat tavalliset vaatimukset (taulukossa Nykyiset vaatimukset) CIB- ja CIE-tittelin saamiselle.

Esimerkki: koira on voittanut 2 CACIBia Suomessa vuonna 2018 ja kolmannen CACIBin Virossa vuonna 2019. Koiran tulee saada neljäs CACIB kolmannessa maassa saadakseen kansainvälisen muotovalion arvon. Ensimmäisen ja viimeisen CACIBibin saamisen välillä tulee olla kulunut vähintään 1 vuosi ja 1 päivä.

FCI hyväksyi kaksi uutta kansainvälistä valionarvoa

FCI hyväksyi kaksi uutta valionarvoa kokouksessaan 3.-4.9.2020. Uudet hyväksytyt valionarvot ovat kansainvälinen juniorivalio ja kansainvälinen veteraanivalio. FCI hyväksyi valionarvovaatimukset, mutta työstää vielä vaatimusten muokkaamista FCI:n eri osastojen mukaisiksi. Asiasta tiedotetaan lisää myöhemmin.

valiot@kennelliitto.fi

Tiedotetta on korjattu 16.10.2020 kello 17.15. Taulukossa oli CIB- ja CIE-tiedot väärinpäin.

Tiedotteeseen lisätty esimerkit 27.10.2020 kello 15:34.